Als huizen konden spreken
Van "Stationsbuurt-Noord"
Ga naar het project
Budget
Beschrijving
Onze buurt is altijd al een heel levendige wijk geweest. Er woonden (en wonen) nog steeds heel wat nationaliteiten naast elkaar, mensen van alle slag en stand. Daarnaast kende onze wijk vroeger een overvloed aan kleine handelszaken en ambachten. Veel van deze zaken zijn helaas al gesloten en in de vergetelheid geraakt. Dit project brengt het verleden van de wijk terug tot leven. Zo leer je niet enkel je eigen buurt wat beter kennen, het creëert ook groepsgevoel. En onze wijk krijgt een ‘eigen gezicht’, een identiteit… iets dat nu nog ontbreekt.
Het basisidee is het volgende:
- enkele geïnteresseerde buurtbewoners (vrijwilligers) checken Stadsarchief naar informatie over de vroegere wijk en de bewoners. Wie weet zijn er ook nog heel wat andere (mondelinge) bronnen te vinden. Die info verspreiden we in de wijk (in de bus).
- Doel: verbinding met elkaar en de wijk vergroten
- wie wil kan extra informatie en een ‘plakkaat’ of affiche aanvragen
- bv: hier woonde vroeger mevrouw X en ze baatte hier een groentenwinkel uit (al dan niet met foto)
Dit basisidee kan zeker nog professioneler aangepakt worden. Zo kunnen we nog contact zoeken met de lokale historicus en schrijver Marc Verschooris (Stropstraat). En waarom zetten we geen project op met hogescholen en UGent? Toen ik (lang geleden :-)) geschiedenis studeerde kregen we in het kader van de lessen Mondelinge Geschiedenis zo’n opdrachten (bv. elke student moest twee hoogbejaarde Gentenaars interviewen over hun leven en de buurt). Wat een schat aan infomatie!
Geraamd budget :
- opzoekwerk (vrijwilligersvergoeding)
- plakkaten + drukwerk?
- ca. 11.000 €?
Samenwerking:
- artevelde hogeschool - communicatie
- Ledeganck - bachelor's hoger onderwijs - als typeproject laten uitwerken
- Lokaal dienstencentrum, lokale historici en andere buurtbewoners
- UGent - geschiedenis - project
