Samen park maken - een Bernadette-buurtplek in het Cirkelspark
Van "Sint-Amandsberg"
Ga naar het project

Budget
Beschrijving
Ontstaan idee
Onze buurt groeit snel. Er is een grote sociale mix, heel wat nieuwe bewoners vinden hier een thuis en worden warm ontvangen. Het is een fijne plek waar de anciens en de nieuwe bewoners, de jongere en oudere generaties elkaar op den bots of via verenigingen kunnen ontmoeten. De wijk heeft als bijkomende troef het vele groen. We voelen de nood om een ontmoetingsplaats te creëren in de buitenruimte. De vele groene ruimte fungeert als tuin van en voor de hele buurt, waarin we elkaar ontmoeten en voeling houden/krijgen met de natuur die ons omringt.
Om de openbare ruimte beter te benutten en voor nog meer verbinding te zorgen in de wijk willen we in onze buurt een laagdrempelig, eventueel overdekt trefpunt realiseren dat mogelijkheden creëert voor ontmoeting en activiteiten in de buitenlucht. Een plek die buurtbewoners de kans geeft om bij te praten na een zondagse wandeling, speelmomenten voor kinderen biedt, een rustplek op een mooie avond,.. Een leuke ontdekking of geplande stop voor buurt en bezoekers.
De plek zou ook gebruikt kunnen worden voor activiteiten van de buurtbewoners, de buurtwerking (bvb. de Leeftuin), de lokale verenigingen (zoals bijvoorbeeld scouts Sint-Bernadette, buurtgroep Bordure of de kampjes van korfbalclub Ganda), als buitenklas voor de scholen die vlak bij het park gelegen zijn.
Dit project vertrok vanuit een groep enthousiaste buurtbewoners. Er werd luidop gedroomd van een buurtpaviljoen als publieke ontmoetingsplek in de open ruimte. Er werden schetsen gemaakt van hoe dit paviljoen er uit zou kunnen zien en welke functies het kan hebben voor onze buurt. Na het indienen van het idee bij Stad Gent blijkt het project, gezien het grote aantal ‘likes’ en enthousiaste opmerkingen, op bijval te kunnen rekenen bij de buurtbewoners.
Bij het indienen van dit idee dachten we aan een concreet concept en realisatie van een buurtpaviljoentje. Deze concrete eindvorm lieten we intussen los. De focus in ons project ligt nu op een traject dat we willen lopen met de bewoners om samen invulling te geven aan een mogelijk eindresultaat.
Waar staan we nu?
Het Cirkelspark is nog niet volledig aangelegd. We zien een opportuniteit om hier als buurt samen met de stadsdiensten een invulling aan te geven. De uitgestrekte groene driehoek Cirkelspark, Sapinièrepark, Sleutelbloempark leent zich hier perfect toe. De recent aangelegde fiets- en wandelboulevard Bernmaaieweg verbindt deze 3 sites en creëert hierdoor een groen epicentrum in de wijk. Een ontmoetingsplaats zou hier dan ook perfect op zijn plaats zijn.
We willen als belangrijke eerste fase in dit project een intensief participatietraject opstarten om met de buurt een concept en ontwerp voor een ontmoetingsplek in het Cirkelspark uit te werken. Dit traject biedt tegelijk de kans om mekaar als buurt nog beter te leren kennen, draagvlak te creëren voor ons project en rekening te houden met ieders bezwaren. In een 2 e fase willen we ook effectief deze ontmoetingsplek of elementen ervan realiseren. Als sluitstuk van het project willen de ontmoetingsplek ook openen met een buurtfeest dat iedereen samenbrengt en kennis laten maken met de nieuwe plek.
