Ga naar de hoofdinhoud

Samen park maken - een Bernadette-buurtplek in het Cirkelspark

Van "Sint-Amandsberg"

Ga naar het project

Budget

EUR 59.350

Beschrijving

Ontstaan idee

Onze buurt groeit snel. Er is een grote sociale mix, heel wat nieuwe bewoners vinden hier een thuis en worden warm ontvangen. Het is een fijne plek waar de anciens en de nieuwe bewoners, de jongere en oudere generaties elkaar op den bots of via verenigingen kunnen ontmoeten. De wijk heeft als bijkomende troef het vele groen. We voelen de nood om een ontmoetingsplaats te creëren in de buitenruimte. De vele groene ruimte fungeert als tuin van en voor de hele buurt, waarin we elkaar ontmoeten en voeling houden/krijgen met de natuur die ons omringt.

Om de openbare ruimte beter te benutten en voor nog meer verbinding te zorgen in de wijk willen we in onze buurt een laagdrempelig, eventueel overdekt trefpunt realiseren dat mogelijkheden creëert voor ontmoeting en activiteiten in de buitenlucht. Een plek die buurtbewoners de kans geeft om bij te praten na een zondagse wandeling, speelmomenten voor kinderen biedt, een rustplek op een mooie avond,.. Een leuke ontdekking of geplande stop voor buurt en bezoekers.

De plek zou ook gebruikt kunnen worden voor activiteiten van de buurtbewoners, de buurtwerking (bvb. de Leeftuin), de lokale verenigingen (zoals bijvoorbeeld scouts Sint-Bernadette, buurtgroep Bordure of de kampjes van korfbalclub Ganda), als buitenklas voor de scholen die vlak bij het park gelegen zijn.

Dit project vertrok vanuit een groep enthousiaste buurtbewoners. Er werd luidop gedroomd van een buurtpaviljoen als publieke ontmoetingsplek in de open ruimte. Er werden schetsen gemaakt van hoe dit paviljoen er uit zou kunnen zien en welke functies het kan hebben voor onze buurt. Na het indienen van het idee bij Stad Gent blijkt het project, gezien het grote aantal ‘likes’ en enthousiaste opmerkingen, op bijval te kunnen rekenen bij de buurtbewoners.

Bij het indienen van dit idee dachten we aan een concreet concept en realisatie van een buurtpaviljoentje. Deze concrete eindvorm lieten we intussen los. De focus in ons project ligt nu op een traject dat we willen lopen met de bewoners om samen invulling te geven aan een mogelijk eindresultaat.

Waar staan we nu?

Het Cirkelspark is nog niet volledig aangelegd. We zien een opportuniteit om hier als buurt samen met de stadsdiensten een invulling aan te geven. De uitgestrekte groene driehoek Cirkelspark, Sapinièrepark, Sleutelbloempark leent zich hier perfect toe. De recent aangelegde fiets- en wandelboulevard Bernmaaieweg verbindt deze 3 sites en creëert hierdoor een groen epicentrum in de wijk. Een ontmoetingsplaats zou hier dan ook perfect op zijn plaats zijn.

We willen als belangrijke eerste fase in dit project een intensief participatietraject opstarten om met de buurt een concept en ontwerp voor een ontmoetingsplek in het Cirkelspark uit te werken. Dit traject biedt tegelijk de kans om mekaar als buurt nog beter te leren kennen, draagvlak te creëren voor ons project en rekening te houden met ieders bezwaren. In een 2 e fase willen we ook effectief deze ontmoetingsplek of elementen ervan realiseren. Als sluitstuk van het project willen de ontmoetingsplek ook openen met een buurtfeest dat iedereen samenbrengt en kennis laten maken met de nieuwe plek.


🖐 Ik wil meehelpen aan dit project!

Reacties(30)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Klaartje H.
Geplaatst door:Klaartje H.
3 jaar geleden
Lieve buren, Het project waar jullie allemaal mee aan hebben gewerkt is bijna af! Eind september plaatsen we de kers op de taart en installeren we het PolCosmo-insektenhotel. Zondag 24 september om 12:00u willen we samen met jullie ons project afsluiten! Kom samen met je kroost, lief, oma of nonkel naar het Cirkelspark, geniet mee van ons park en leer mekaar nog wat beter kennen! Breng zelf je picknick, een glaasje, een dekentje of stoel mee. Wij zorgen voor een drankje om samen te klinken! Team Samen Park maken (Tijl, Marieke, Kim en Klaartje) Meer info op ons facebook-evenement: https://www.facebook.com/events/1025412928877763?ref=newsfeed Hopelijk tot dan!
    Profiel van manuel D.
    Geplaatst door:manuel D.
    4 jaar geleden
    Het cirkelspark is momenteel een rustige plaats om te wonen,wandelen...... Wij vrezen echter door het creëren van een ontmoetingsplaats dat de oorspronkelijke goed bedoelde invulling zal leiden tot overlast, achtergelaten zwerfvuil, verstoren van de avondrust e.d. Graag zouden wij dit ingevuld zien in de vorm van occasionele activiteiten dit strikt gereglementeerd zijn en geen overlast teweegbrengen. met vriendelijke groeten Manuel en Christina (bewoners van het cirkelspark)
      Profiel van Mieke N.
      Geplaatst door:Mieke N.
      4 jaar geleden
      Hallo Klaartje, jullie ontmoetingsplek en ons idee voor het groen spoor stemmen we graag op elkaar af. We organiseren binnenkort wandelingen en dat is misschien al een kans hiervoor. Bellen we eens? Je kan ons bereiken via "hetgroenspoor@gmail.com"
        Profiel van Hilde D.
        Geplaatst door:Hilde D.
        5 jaar geleden
        Een noodzakelijk project denk ik. Er is te weinig gelegenheid om in onze eigen wijk iets te doen
          Profiel van Kwinten S.
          Geplaatst door:Kwinten S.
          5 jaar geleden
          Wow
            Profiel van Willy D.
            Geplaatst door:Willy D.
            5 jaar geleden
            Ziet er mooi uit. Buren ontmoeten mekaar.
            • 1 like
            Profiel van Thérèse P.
            Geplaatst door:Thérèse P.
            5 jaar geleden
            Voldoende Vuilniskorven voorzien
            • 1 like
            Profiel van Luca B.
            Geplaatst door:Luca B.
            5 jaar geleden
            Veel mooie ideeën hieronder! Rolstoel en buggy toegankelijk maken zou een meerwaarde zijn
            • 2 likes
            Profiel van Klaartje H.
            Geplaatst door:Klaartje H.
            5 jaar geleden
            @Luca B. We nemen deze feedback zeker mee. Bedankt om te reageren en hopelijk tot snel op de brainstormsessies.
              Profiel van Christine V.
              Geplaatst door:Christine V.
              5 jaar geleden
              Zijn er toiletten ingecalculeerd? Is toch belangrijk bij evenementen...
                Profiel van Klaartje H.
                Geplaatst door:Klaartje H.
                5 jaar geleden
                @Christine V. Met Samen Park Maken willen we samen met de buurtbewoners het park inrichten en een ontmoetingsplaats creëren. Het project is niet gericht op grote evenementen maar eerder op kleinschalige basis en voor toevallig ontmoeten. Er zullen standaard geen toiletten voorzien worden. Bedankt alvast voor je reactie, input en ideeën van de buurt zijn zeer welkom en noodzakelijk. We hopen je nog te horen en te zien binnenkort.
                • 1 like
                Profiel van Nelly D.
                Geplaatst door:Nelly D.
                6 jaar geleden
                Wat meer groen en een ontmoetingsplaats zijn inderdaad heel belangrijk voor dit dichtbevolkte gebied. Ik apprecieer ook de ecologische insteek! Ben benieuwd naar het resultaat!
                • 2 likes