CLUSTER A – Visitatiestraat en omgeving – Voorstel 3
Van "Wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg"
Ga naar het project
We willen de buurt rond de Visitatiestraat en de Halvemaanstraat rustiger en aangenamer maken, want er rijden veel auto’s langs deze weg. Zo vermijden ze het drukke verkeer op de Antwerpsesteenweg West. Daarom willen we deze fietsroute veiliger maken. Maar in het verkeer is alles met elkaar verbonden. Daarom moeten we altijd rekening houden met de effecten van een verandering in één straat op de straten in de omgeving.

- We houden het doorgaand autoverkeer weg van het Campo Santoplein. Verkeer dat er niet moet zijn, moet omrijden.
- Het autoverkeer rijdt in één richting in het stukje Visitatiestraat tussen het Campo Santoplein en de parking aan de kerk. Dat is in de richting van de Antwerpsesteenweg. Fietsers kunnen wel in twee richtingen rijden. Misschien kan dit stukje Visitatiestraat dan een woonerf worden? Auto’s en fietsers mogen er dan maximaal 20 kilometer per uur rijden. Voetgangers mogen op de weg lopen en kinderen mogen spelen op de weg.
- Het autoverkeer kan in twee richtingen rijden in de Visitatiestraat tussen de Striemenbergstraat en het Campo Santoplein.
Reacties(6)
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Dieter V.
Geplaatst door:Dieter V.
2 jaar geleden
Aan het einde van de Visitatiestraat (tussen Striemenbergstraat en Hogeweg) bouwt de file van auto's zich tijdens de spits op. Dit zal in dit scenario mogelijk minder qua aantal zijn, door minder doorgaand verkeer vanaf Dampoort en de scholen. Maar dit blijft een bezorgdheid in functie van een goed werkende en veilige fietsstraat. Van zodra er een iets breder voertuig (vb. leveringen bedrijven) in de file staat, is passeren of kruisen met fietsers langs de autofile niet mogelijk op een veilige manier. Dit geldt als aandachtspunt of criterium voor alle scenario's.
Profiel van Dieter V.
Geplaatst door:Dieter V.
2 jaar geleden
Als probleemstelling ontbreekt volgens mij dat in de huidige situatie het kruisen van fietsers (richting Antwerpsesteenweg) en automobilisten (richting Campo Santoplein) niet veilig kan gebeuren in het eerste deel van de Visitatiestraat. Zeker tijdens de spits is dit een druk punt. De geparkeerde auto's (tijdens de spits niet toegestaan, maar ook niet gehandhaafd) versmallen de weg hiervoor te veel. Mogelijks zit in dit voorstel een verbetering, maar een zorgvuldige afweging tussen infrastructurele maatregelen (omvormen tot woonerf), signalisatie, communicatie en handhaving blijft belangrijk.
Geplaatst door:Anoniem
2 jaar geleden
Ik vind het idee van woonerf in het eerste deel van de Visitatiestraat, en in de Gerardstraat erg goed!
Ook pro knippen van de Visitatiestraat, en er enkel bestemmingsverkeer houden.
Met autoverkeer in twee richtingen, zal ook de fietsstraat beter gerespecteerd worden. Nu is de straat te breed.
Maar liever in combinatie met de rijrichtingen uit voorstel 1.
Profiel van Dieter D.
Geplaatst door:Dieter D.
2 jaar geleden
Zelfde opmerkingen en bezwaren als bij voorstel 1.
Dit wordt alleen maar onaangenamer en vooral veel gevaarlijker voor fietsers!
En in het eerste stukje Visitatiestraat voor het Campo Santo Plein wonen amper mensen.
Met alle respect voor mijn straatgenoten, maar is een woonerf er niet een beetje over?
Bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk is ook een aandachtspunt, zoals al aangegeven.
Geplaatst door:Anoniem
2 jaar geleden
Graag ook rekening houden met de bereikbaarheid van de drukke huisartsenpraktijk. Ik begrijp dat men mensen wil aanmoedigen om de wagen vaker te laten staan, maar bij ziekte is dit vaak niet mogelijk
Profiel van M. .
Geplaatst door:M. .
2 jaar geleden
Dit gaat leiden tot veel onveilige situaties aan het kruispunt Antwerpsesteenweg-Visitatiestraat en tot extra verkeer in Spitaelpoortstraat en Serafijnstraat, straten die ongeschikt zijn voor doorgaand verkeer. Wat heeft het voor zin om in 1 straat verkeer te weren en dat allemaal naar andere straten te duwen ?
Delen
Geplaatst door
Huidige status
voorstel
Locatie
Unable to display map. WebGL2 support is required.
Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
https://esriurl.com/webgl-faq