Ga naar de hoofdinhoud

CLUSTER B – Een verkeersfilter in Biest en de Paviljoenweg

Van "Wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg"

Ga naar het project

In deze cluster bekijken we de omgeving van de Sint-Bernadettestraat, Waterstraat en Lijnmolenstraat (tussen het spoor, de Hogeweg, Grondwetlaan en Antwerpsesteenweg). In deze buurt kunnen we asfalt en beton vervangen door groen. Zo wordt het een gezellige plaats om elkaar te ontmoeten. Hier wordt te snel gereden. Er is meer plaats nodig voor voetgangers, fietsers en de bus. Daarom willen we hier minder auto’s. Zo wordt de buurt veiliger en rustiger om te wonen. Maar in het verkeer is alles met elkaar verbonden. Daarom moeten we altijd rekening houden met de effecten van een verandering in één straat op de straten in de omgeving.

We houden het doorgaand verkeer uit Biest en de Paviljoenweg.

Reacties(13)

Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Pieterjan D.
Geplaatst door:Pieterjan D.
2 jaar geleden
Inrijdend via de paviljoenweg in de wijk vanaf de hogeweg,: dit stuk eenrichting maken is ook een optie. door volledig te knippen in combinatie met een eventuele voorstel knip in de memlingstraat én laatste stuk waterstraat éénrichting (aan supermarkt) én knip einde lijnmolenstraat maakt dat alle verkeer zone Snellaertplein (lees BEWONERS) van de st bernadette/Hogeweg en van de Antwerpsesteenweg via de aansluiting Lijnmolen/St Dorotheastraat in dit deel van de wijk binnenkomt. Inclusief de bussen (of zijn deze ook omgelegd om de bereikbaarheid nog extra te verbeteren?). Dit kruispunt Lijnmolen/ANtwerpse stnwg is nu al slecht om over te steken als fietser laat staan om uit te draaien met de wagen richting R4. Meer dan 1 toegang/uitgang laten voor het centrale deel van deze wijk (Dorothea, Rodenbach, Uytterhove deel Biest & paviljoenweg, looking at you) komt dan via 1 Onhandige weg de wijk in. Niet zo slim. Wel leuk om daar een bank voor de deur te hebben in dat stukje Paviljoenweg , dat ook wel (maar is daar geen park in de buurt?). PS vergeet niet dat de betere bakker daar ook is en zeker ook voor blijvende verkeersdruk en parkeerdruk zal zorgen in dat deeltje Paviljoenweg en Van Geertstraat. Niet?
  • 1 like
Profiel van Pieterjan D.
Geplaatst door:Pieterjan D.
2 jaar geleden
@Pieterjan D. wat ook geklungel is, is dat je uw eigen plan zogezegd op 4 plaatsen kan binnenbrengen, 1 is amper open voor de werkende mens (dienstencentrum) en op een ander weten ze zelfs van niks (Wibier). tsss. Mooie boekjes drukken maar uw stem als bewoner kunnen uiten is wel wat moeilijker blijkbaar. Tenzij op een verdwaald forum die waarschijnlijk amper bekeken gaat worden.
  • 1 like
Geplaatst door:
2 jaar geleden
Volgens een opmerking bij het diepgaander plan voor cluster b dat een vijftal dagen geleden gepost werd zouden blijkbaar de bewoners van Biest en tweede deel Paviljoenweg een voorstel voorgelegd hebben aan bewoners van het eerste deel van de Paviljoenweg en August van Geertstraat met een voorstel voor een zachte knip ter hoogte van Biest/Paviljoenweg - kan dit plan ook eens gepost worden door de betrokkenen zodat zij die hier niet bij betrokken werden daar ook een inkijk op krijgen - dank
  • 2 likes
Profiel van Ward K.
Geplaatst door:Ward K.
3 jaar geleden
In de Paviljoenweg/Biest wordt er inderdaad vaak te snel gereden. In het eerste deel van de Paviljoenweg kan je langs beide kanten parkeren waardoor er niet genoeg plaats is dat twee voertuigen elkaar kunnen kruisen. Dit zorgt er langs een kant voor dat er (toch) trager gereden wordt maar langs een andere kant voor gevaarlijke verkeerssituaties. De as wordt ook vaak gebruikt door sluipverkeer ( zwaar vervoer, kruispunt Grondwetlaan/Antwerpsesteenweg vermijden, ...). Ik ben grote fan van het voorstel om een knip te maken voor voertuigen. Dit maakt dat er (hopelijk en hoofdzakelijk) enkel vervoer gaat zijn van mensen die hier wonen/op bezoek komen/naar het park gaan. Hierbij zou het eerste stuk van de Paviljoen ook eenrichting kunnen gemaakt worden. Dit maakt dat het stukje Paviljoenweg - August Van Geerstraat volledig eenrichtingsverkeer wordt waardoor de gevaarlijke situaties in de Paviljoenweg verdwijnen en dat het duidelijk is dat voertuigen maar uit één richting kunnen komen. Een woonerf maken van dit stukje lijkt mij ook heel praktisch en aangenaam. Voertuigen hebben een maximale snelheid van 20km/uur, kinderen mogen terug op straat spelen, het park wordt een aangename verlenging.
  • 1 like
Geplaatst door:
3 jaar geleden
@Ward K. het vele verkeer was er voornamelijk ten tijde van de langdurige werken met afsluiting van de Lourdesstraat waardoor er vele omleidingen doorheen onze wijk waren en ook heel veel sluipverkeer - de informatie waarop de huidige voorstellen gebaseerd zijn werd helaas ten tijde van deze langdurige werken ingewonnen en is dus eigenlijk gebaseerd op deels een tijdelijk verkeerd verkeersbeeld - wat we wel merken is dat er veel pendelverkeer zich komt parkeren in de Paviljoenweg dat dan de fietsen uit de autokoffer haalt en zo naar het centrum van Sint-Amandsberg en Gent pendelt, al dan niet de fietstoelage opstrijkend voor de ganse woon/werkverplaatsing - mogelijks kan uitbreiding van betalend parkeren daar een mouw aan passen - over zwaar vervoer: die mogen aan de Potuit evenmin afslaan richting Grondwetlaan - duidelijk bord ongeveer aan de Argos dat daarop wijst dus daarvoor dan een knip voorzien halverwege de Paviljoenweg is toch bij het haar getrokken - het fietsverkeer gaat overwegend ook door de August van Geertstraat wijkuitwaarts net omdat zich daar een veilige oversteekplaats bevindt aan de Antwerpsesteenweg - niet vergeten dat de Paviljoenweg meer is dan alleen maar het eerste stukje - bovendien zijn er ook meerdere appartementen gekomen in de Biest/Snellaertplein dus misschien zou het ook aangenaam zijn om ook aan die mensen te denken dat ze vlot naar hun woningen geraken zonder al te veel omwegen te moeten maken - snelheidsbeperkingen voor de "dure de comprenures" kan ook door asverleggingen (bvb bloembakken) of drempels zoals Christophe B voorstelt
  • 2 likes
Profiel van Hildegard V.
Geplaatst door:Hildegard V.
2 jaar geleden
@Ward K. hallo, ik woon in het deel van de Paviljoenweg, dicht tegen de Potuit, en er is veel verkeer, ook nu! iedereen van de buurt van de Albrecht rodenbachstraat gebruikt onze straat als doorgang. mijn broer woont dicht tegen de Waterstraat; hij zegt, ik rij langs de Paviljoenweg, dan mijd ik de lichten aan de Hogeweg!!! allemaal door ons stukje, merci! dus, knippen maar!
  • 1 like
Geplaatst door:
2 jaar geleden
@Hildegard V. wat een rancuneuze houding - typisch NIMBY
  • 1 like
Profiel van Gerrit C.
Geplaatst door:Gerrit C.
2 jaar geleden
@Hildegard V. eigenbelang dus ... vlgs jou mogen de bewoners van de omliggende straten niet door "jouw" straat rijden . En sluipverkeer bestaat niet , alle wegen zijn aangelegd om op te rijden en niet uitsluitend voor de lokale bewoners . Je kan misschien over ongewenst verkeer praten ... Maar dit verkeer is er gekomen omdat er andere ingrepen zijn gebeurd in omliggende straten . En dat is wat nu eigenlijk ook aan het gebeuren is ...door het invoere n van knips en eenrichtingstraten , de verkeersdruk in andere straten verhogen . Conclusie : weg met de knips en voorgestelde eenrichtingstaten en zet in op infrastructuurwijzigingen om het verkeer af te remmen of minstens moeilijker te maken om snel te rijden...
  • 2 likes
Profiel van Hildegard V.
Geplaatst door:Hildegard V.
2 jaar geleden
in de 4 voorstellen die de stad doet, is er sprake van een knip in Paviljoenweg , Biest, en ik weet hier pas van sedert dat de folder in de bus viel. Dus het idee komt niet van mij.
    Profiel van Christophe B.
    Geplaatst door:Christophe B.
    3 jaar geleden
    Een knip op het plein tussen Biest en Paviljoenweg blijft ideaal. Ook minder parkeerplaatsen voorzien want vandaag vooral sluikparkeren (net buiten betalende zone). Hiervoor zoude park/ride aan Carrefour kunnen dienen.
    • 1 like
    Profiel van Gerrit C.
    Geplaatst door:Gerrit C.
    2 jaar geleden
    @Christophe B. allez , parkeren mag ook al niet meer ...
      Geplaatst door:
      2 jaar geleden
      @Christophe B. mochten de bewoners van de Paviljoenweg die een inpandige garage hebben langs de kant van de pare huisnummers of een oprit langs de onpare kant die eens verplicht gebruiken dan zou er toch al veel parkeerdruk verdwijnen ...

        Delen

        Huidige status

        voorstel

        Locatie

        Unable to display map. WebGL2 support is required.
        Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
        https://esriurl.com/webgl-faq
        Powered by Esri