Ga naar de hoofdinhoud

CLUSTER B – Eenrichtingsverkeer in de Waterstraat

Van "Wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg"

Ga naar het project

In deze cluster bekijken we de omgeving van de Sint-Bernadettestraat, Waterstraat en Lijnmolenstraat (tussen het spoor, de Hogeweg, Grondwetlaan en Antwerpsesteenweg). In deze buurt kunnen we asfalt en beton vervangen door groen. Zo wordt het een gezellige plaats om elkaar te ontmoeten. Hier wordt te snel gereden. Er is meer plaats nodig voor voetgangers, fietsers en de bus. Daarom willen we hier minder auto’s. Zo wordt de buurt veiliger en rustiger om te wonen. Maar in het verkeer is alles met elkaar verbonden. Daarom moeten we altijd rekening houden met de effecten van een verandering in één straat op de straten in de omgeving.

Het autoverkeer rijdt in één richting in de Waterstraat tussen de Waterdreef en de Frans Gevaertstraat, in de richting van de Frans Gevaertstraat. Fietsers rijden wel in twee richtingen.

Reacties(7)

Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Jan D.
Geplaatst door:Jan D.
2 jaar geleden
Het circulatieplan doelt om doorgaand verkeer te weren uit woonwijken en uit straten die veel door fietsers gebruikt worden (bij scholen bijvoorbeeld). Dus minder verkeer. Trager mag altijd, maar ik denk niet dat dit het hoofddoel is. Intussen weet iedereen toch al dat je maar 30 mag. Ze houden er zich nooit naar omdat er geen kans is om hierop gepakt te worden.
    Profiel van Roland V.
    Geplaatst door:Roland V.
    2 jaar geleden
    Mijn voorstel meer signalisatie in de waterstraat zone 30 en alles is opgelost. Geen een richtingsverkeer in de waterstraat.
    • 1 like
    Profiel van Hilde V.
    Geplaatst door:Hilde V.
    2 jaar geleden
    Tweerichtingsverkeer in Waterstraat verlaagt de snelheid van auto’s. Waterstraat blijft een belangrijke as en eenrichtingsverkeer bevordert omrijden langs kleinere straten die bij voorkeur verkeerd arm moeten blijven. Eenrichtingsverkeer is zeker niet evident is voor gasten van onze b&b die eenmalig de wijk aandoen (en dan met de bus naar de stad gaan).
    • 2 likes
    Profiel van Jan D.
    Geplaatst door:Jan D.
    2 jaar geleden
    @Hilde V. Ik denk dat het eerder de bedoeling is om doorgaand verkeer te duwen naar de bredere straten met aparte fietspaden. Zoals antwerpsesteenweg en hoge weg/lourdesstraat. Er zal alyijd buurtverkeer blijven, maar wij gaan ons wat moeten aanpassen om een rustiger en vooral veiliger verkeer te kunnen krijgen.
    • 1 like
    Profiel van anke d.
    Geplaatst door:anke d.
    2 jaar geleden
    @Hilde V. Waar écht te snel wordt gereden is het stuk tussen de Zingemkouter- en Frans Gevaertstraat. Daar tempert tweerichtingsverkeer zeker niet de snelheid. Ze rijden hier soms heel snel, vooral in de richting naar Gent. De eenrichting die hierboven wordt voorgesteld is in de andere richting, weg van Gent, dus ik zie veel meer voor- dan nadelen om van de Waterstraat een eenrichtingstraat te maken. Als jouw gasten maar 1 keer moeten binnen en buiten rijden kan je dat toch makkelijk meegeven in de routebeschrijving?
    • 2 likes
    Profiel van lien d.
    Geplaatst door:lien d.
    2 jaar geleden
    Dit is zeker een goed idee. Er wordt, ondanks de vele opritten in de straat, aan beide zijden van de straat geparkeerd. Dit maakt dat de echt bruikbare straat extra smal wordt. Tegenliggend verkeer hindert elkaar, wat de doorgang voor fietsers extra gevaarlijk maakt. Eénrichtingsverkeer zou de straat autoluwe n dus veiliger maken. Veel verkeer door de Waterstraat is verkeer dat de weg gebruikt als sluipweg, om de Antwerpsesteenweg en dergelijke te vermijden.
    • 2 likes
    Geplaatst door:
    2 jaar geleden
    Zeker een goed idee! Als we het verkeer hier willen verminderen en de straat fietsveiliger willen maken, zullen we (delen van) de waterstraat éénrichting moeten maken. Door dat enkel in de omringende straten te doen, zou de waterstraat alleen maar drukker worden... en die is al zoveel drukker dan pakweg 10 jaar geleden...
    • 1 like

    Delen

    Huidige status

    voorstel

    Locatie

    Unable to display map. WebGL2 support is required.
    Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
    https://esriurl.com/webgl-faq
    Powered by Esri