Ga naar de hoofdinhoud

CLUSTER B – Snellaertplein en omgeving – Voorstel 1

Van "Wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg"

Ga naar het project

In deze cluster bekijken we de omgeving van de Sint-Bernadettestraat, Waterstraat en Lijnmolenstraat (tussen het spoor, de Hogeweg, Grondwetlaan en Antwerpsesteenweg). In deze buurt kunnen we asfalt en beton vervangen door groen. Zo wordt het een gezellige plaats om elkaar te ontmoeten. Hier wordt te snel gereden. Er is meer plaats nodig voor voetgangers, fietsers en de bus. Daarom willen we hier minder auto’s. Zo wordt de buurt veiliger en rustiger om te wonen. Maar in het verkeer is alles met elkaar verbonden. Daarom moeten we altijd rekening houden met de effecten van een verandering in één straat op de straten in de omgeving.

We houden het doorgaand autoverkeer weg uit:

  • de Hans Memlingstraat
  • de Albrecht Rodenbachstraat, tussen de Jan Blockxstraat en de Frans Gevaertstraat
  • de Lijnmolenstraat voorbij de Kortedreef als je van de Antwerpsesteenweg komt
  • Biest
  • de Paviljoenweg aan de August van Geertstraat

Reacties(31)

Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Sofie V.
Geplaatst door:Sofie V.
2 jaar geleden
Helemaal PRO knip LIjnmolenstraat!
    Geplaatst door:
    2 jaar geleden
    @Sofie V. Gemakkelijke ‘post’, maar wat is dan de argumentatie? Een zogezegd verkeersprobleem - in een reeds met 4-verkeersdrempels aangepaste Lijnmolenstraat (waar tevens een zone 30 geldt) - trachten op te lossen door een ondoordachte knip en dan doorgaand verkeer gewoon te verschuiven/te loodsen naar een direct aanpalende en jarenlange autoluwe woonwijk (wijkverkaveling) Kortedreef/Esperantostraat met veel spelende kinderen, wandelaars en fietsers kan geen oplossing/verbetering genoemd worden als de effecten/gevolgen nefast zijn voor de bewoners van die wijk, waar nu geen doorgaand verkeer langs rijdt. aanpalende autoluwe wijk is hoegenaamd geen oplossing
    • 3 likes
    Geplaatst door:
    2 jaar geleden
    Helemaal akkoord met het hierboven vermelde standpunt. GEEN KNIP op het einde van de Lijnmolenstraat zodat het doorgaand verkeer en sluipverkeer dan niet langs de heden autoluwe Kortedreef en Esperantostraat heen rijdt.
    • 2 likes
    Profiel van Gerrit C.
    Geplaatst door:Gerrit C.
    2 jaar geleden
    @Sofie V. Pro de knip ? Dat is je goed recht …het enige wat ontbreekt is je argumentatie en geef musschien ook mee in welke straat je woont zodat we dit kunnen plaatsen. Of ben je gewoon voor de knip omdat je een fervent tegenstander bent van autoverkeer in het algemeen ? En wat dacht je over de tegen argumentatie van de mensen die effectief in de Korte Dreef /Esperanto wijk wonen ?
    • 3 likes
    Geplaatst door:
    2 jaar geleden
    Wij wonen intussen al zowat 55 jaar in deze wijk (Frans Uyttenhovestraat). Als je die brochure er op naleest lijkt het wel alsof het Ferdinand Snellaertplein en de ruime omgeving een dagelijkse bron zijn van verkeersdrukte en luchtvervuiling. Alsof je hier met schrik de straten nog durft over te steken. Wie dat plan opgemaakt heeft is zeker iemand die zelden of nooit in onze wijk komt of kwam. Akkoord tijdens de spitsuren 's morgens en 's avonds is het, in een minderheid van de straten, druk. Maar dat is overal zo en dat is niet op te lossen met eenrichtingsverkeer en/of knippen. Buiten de spitsuren en in de weekends kan je in diverse straten vaststellen dat er gedurende 10, of zelfs meer, minuten zo goed als geen autoverkeer passeert. Het busverkeer is hier erg gematigd en van zwaar verkeer is er nauwelijks sprake. Bovendien geldt in gans de wijk een snelheidsbeperking van 30 km./uur. Waarom is het hier in godsnaam nodig om hier dan nodeloos een ganse rits éénrichtingsstraten, knippen, omleidingen en andere nutteloze veranderingen door te voeren ? Of doet de druk van sommige minderheids-lobbygroepen, met de naderende verkiezingen in zicht, jullie zodanig panikeren dat er van wild om zich heenslaande reactie sprake is ? Laat deze rustige wijk rustig blijven en reageer pas als de toestand écht tot verandering noopt.
    • 4 likes
    Geplaatst door:
    2 jaar geleden
    Wij wonen al 37j in de Kortedreef, een rustige en veilige autoluwe wijk (met veel spelende kinderen, wandelaars, fietsers en joggers en uitlopend in de Esperantostraat (waar een pijpenkop de wijk afsluit) op het einde van de Lijnmolenstraat waar aan de kruising met de Fr. Uyttenhovestraat, Zingemkouter en E. Tinelstraat volgens het stadsvoorstel een knip zou worden aangebracht. Deze knip zou het doorgaand verkeer moeten verminderen of uitsluiten. Dagelijks kom ik langs de Lijnmolenstraat met reeds 4-verkeersdrempels om het verkeer af te remmen en waar ook een zone 30 geldt. Er kan daar hoegenaamd in de Lijnmolenstraat niet snel worden gereden. Waarom dan deze knip op het einde van de Lijnmolenstraat? Op wat is dit gebaseerd? Dit ondoordacht voorstel zal alleen maar tot doorgaand verkeer leiden in de Kortedreef en aanpalende Esperantostraat al 37j een autoluwe wijk, destijds door o.m. zijn bochtenwerk niet aangelegd voor doorgaand verkeer. Begrijpe wie kan! Een zogezegd probleem oplossen door een ander en groter probleem te crëeren in aanpalende straten die heden autoluw en veilig zijn, is geen probleem oplossen en tegengesteld aan de filosofie van een wijkmobiliteitsplan. Men dient geen verkeersellende te zijn om dit niet in te zien. Bovendien is volgens de geplaatste tientallen ‘Potsts’ de ganse wijk Kortedreef/Esperantostraat voor behoud van de huidige situatie. Het stadsbestuur kan derhalve, als de burgerparticipatie ernstig wordt genomen, deze duidelijke bewonersvisie niet negeren.
    • 4 likes
    Geplaatst door:
    2 jaar geleden
    Correctie derde laatste zin/tekst hierboven. Men dient geen ‘verkeersellende’ te zijn om dit niet in te zien, lezen als ‘Men dient geen verkeersexpert te zijn om dit niet in te zien.
    • 3 likes
    Profiel van Gerrit C.
    Geplaatst door:Gerrit C.
    2 jaar geleden
    Je kan dit ook gewoon in het oorspronkelijke bericht aanpassen .
      Profiel van Pieterjan D.
      Geplaatst door:Pieterjan D.
      2 jaar geleden
      met dit plan wordt de bereikbaarheid voor BEWONERS van de directe omgeving snellaertplein herleidt van 5 routes naar 1 route! is dat veiliger? Moeten de bussen er dan ook nog bij? Aansluiting lijnmolen anwerpsesteenweg is nu al een ramp in de spits met de fiets en kindjes. Dit is totaal geen oplossing maar alleen maar veel meer rondrijden voor BEWONERS. Hier is geen sluipverkeer. Tenzij je langs de paviljoenweg de wijk inrijden om te kunnen stoppen aan de bakker sluipverkeer wil noemen.
      • 3 likes
      Geplaatst door:
      2 jaar geleden
      Overal hetzelfde geluid: waar zijn de cijfers van de verkeersdrukte metingen? Waar zijn de cijfers van de (afgenomen) uitstoot door invoering van de LEZ, ook een prangende maar onbeantwoorde vraag! We blijven op onze honger zitten en dit is geenzins een op data gebaseerd beleid, heel deze mobiliteitsingreep in Sint-Amandsberg. Het komt elke keer neer op knip-knip, geen doorgang meer en allemaal samen op de ring of op een steenweg in de file staan. Wonen daar dan geen mensen?
      • 5 likes
      Profiel van Gerrit C.
      Geplaatst door:Gerrit C.
      2 jaar geleden
      In jullie brochure vermelde jullie de Frans Uyttenhovestraat niet , maar deze krijgt wel te maken met gevolgen van de wijzigingen beschreven in deze voorstellen , nl meer doorgaand verkeer. Onze straat is nu een straat met relatief weinig verkeer , waar soms te snel wordt gereden (zoals in alle zone 30 straten het geval is). DE Korte dreef is nu een straat met amper autoverkeer maar jullie gaan het doorgaand verkeer door deze wijk sturen ? Niemand zit te wachten op meer verkeer door de straat . Ik vraag mij trouwens af of de mensen die deze voorstellen uitwerken wel vertrouwd zijn met de buurt en de eventuele problemen . De zoveelste knip in diverse straten is geen oplossing . Dit verlegd gewoon het verkeer en daarmee worden problemen gecreerd die vandaag niet bestaan . Waar is dit allemaal op gebaseerd ? feiten en cijfers ?
      • 4 likes
      Profiel van Koen D.
      Geplaatst door:Koen D.
      2 jaar geleden
      Waar dit op gebaseerd is? De ideologie van de groenen, autobestuurders zoveel mogelijk wegpesten, daar draait het gewoon om. Er is maar 1 feit en dat is dat deze buurt geen nood heeft aan een mobiliteitsplan met blokkades en omleidingen. Heel die brochure over cluster B is gewoon een klucht. Onze buurt wordt afgeschilderd als onveilig, te veel auto's, sluipverkeer, ... Waar halen ze het vandaan? Dit is een rustige en aangename buurt en tijdens de spits verplaatsen sommige mensen uit de buurt zich nu eenmaal met de auto naar hun werk. Dat is ook de enige moment dat er hier wat meer auto's rondrijden. Niet iedereen kan met de fiets of openbaar vervoer naar het werk. Hier worden gewoon een hoop drogredenen aangehaald om zo toch maar de autobestuurders te kunnen boycotten. De enige hoop is dat het na oktober 2024 gedaan is met deze onzin.
      • 5 likes
      Geplaatst door:
      2 jaar geleden
      @Koen D. misschien best ook eens reageren op het laatste voorstel dat voor cluster B diepgaand werd gedaan door slechts een bepaald deel van de bevolking van de Paviljoenweg eerste deel ... onder het motto van verdeel en heers
      • 2 likes
      Profiel van Gerrit C.
      Geplaatst door:Gerrit C.
      2 jaar geleden
      @Koen D. Klopt….ik heb deze middag in mijn tuin gewerkt aan de straatzijde (Frans Uyttenhovestraat)…op 1 uur zijn er 3 wagens, 2 voetgangers en 4 fietsers gepasseerd…dat lijkt mij toch verkeersluw . Waarom dit willen veranderen ? Er zijn hier amper problemen …
      • 2 likes
      Geplaatst door:
      2 jaar geleden
      Blokkade aan de Lijnmolenstraat lijkt me niet het beste idee gezien er dan veel omgereden zal moeten worden door bewoners van o.a. Frans Uyttenhovestraat. Op dit moment lijkt de druk in de Lijnmolenstraat ook terug afgenomen (gezien meeste werken in de omgeving afgerond zijn).
      • 2 likes
      Profiel van Annelies H.
      Geplaatst door:Annelies H.
      2 jaar geleden
      Ik begrijp niet hoe dit scenario te rijmen valt met het feit dat de Waterstraat als primaire fietsroute werd aangeduid in het stadsregionaal fietsroutenetwerk. Dit voorstel zal net leiden tot veel meer verkeer door de Waterstraat. De Waterstraat heeft nu reeds te maken heeft met te veel (te snel) doorgaand verkeer volgens het aantal fietsers dat er rijdt. Dit voorstel is dus volgens mij niet wenselijk tenzij ook het doorgaand verkeer uit de Waterstraat geweerd wordt.
      • 3 likes
      Profiel van anke d.
      Geplaatst door:anke d.
      2 jaar geleden
      @Annelies H. Helemaal akkoord!
      • 1 like
      Geplaatst door:
      2 jaar geleden
      Absolute voorstander! Vooral van de knip in de Lijnmolenstraat! Misschien deze best wel combineren met een knip op het einde van de Kortedreef, zodat verkeer niet langs daar 'sluipt'.
        Profiel van Gerrit C.
        Geplaatst door:Gerrit C.
        2 jaar geleden
        Geef jij eens mee waarom je voorstander bent ? Deze knip is zinloos en stuurt idd meer verkeer door de Korte Dreef . Dan kun je deze ook gaan knippen , enz...en zo wordt gans Sint-Amandsberg 'een knip'
        • 2 likes
        Geplaatst door:
        2 jaar geleden
        Wat verstaat men onder doorgaand autoverkeer? Gaat het niet vooral om mensen uit de buurt? Zowel de Rodenbachstraat als de Hans Memlingstraat zijn verschrikkelijk om door te rijden met de wagen. Er zullen niet veel mensen zijn die deze straten kiezen om de wijk te doorkruisen. De vraag die zich opdringt is: wanneer zijn de tellingen gebeurd (er waren de voorbije jaren zeer veel werken in de omgeving wat voor een vertekend beeld kan zorgen)
        • 4 likes
        Geplaatst door:
        2 jaar geleden
        Zijn mensen die in de Albrecht Rodenbachstraat wonen doorgaand verkeer? Ik dacht het niet. Deze straat ligt in het logische verlengde van de Paviljoenweg en de Biest, dus best ook bereikbaar laten voor ons bewoners
        • 4 likes

        Delen

        Huidige status

        voorstel

        Locatie

        Unable to display map. WebGL2 support is required.
        Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
        https://esriurl.com/webgl-faq
        Powered by Esri