CLUSTER B – Snellaertplein en omgeving – Voorstel 3
Van "Wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg"
Ga naar het project
In deze cluster bekijken we de omgeving van de Sint-Bernadettestraat, Waterstraat en Lijnmolenstraat (tussen het spoor, de Hogeweg, Grondwetlaan en Antwerpsesteenweg). In deze buurt kunnen we asfalt en beton vervangen door groen. Zo wordt het een gezellige plaats om elkaar te ontmoeten. Hier wordt te snel gereden. Er is meer plaats nodig voor voetgangers, fietsers en de bus. Daarom willen we hier minder auto’s. Zo wordt de buurt veiliger en rustiger om te wonen. Maar in het verkeer is alles met elkaar verbonden. Daarom moeten we altijd rekening houden met de effecten van een verandering in één straat op de straten in de omgeving.

We houden het doorgaand autoverkeer weg van het kruispunt Paviljoenweg en Biest. Moet je hier niet zijn? Dan moet je omrijden.
Het autoverkeer rijdt in één richting:
• in de Hans Memlingstraat in de richting van het Snellaertplein
• in de Waterstraat tussen de Waterdreef en de Frans Gevaertstraat, in de richting van de Frans Gevaertstraat
• in de Frans Gevaertstraat, in de richting van de Albrecht Rodenbachstraat
• in de August Sniedersstraat, in de richting van de Albrecht Rodenbachstraat
• in de Lijnmolenstraat voor en na de Kortedreef tot aan de Frans Uyttenhovestraat
• in de Sint-Dorotheastraat tussen de Lijnmolenstraat en de Frans Uyttenhovestraat. Bussen kunnen hier wel in twee richtingen rijden.
Fietsers kunnen in twee richtingen rijden in al die straten.
