Ga naar de hoofdinhoud

CLUSTER B – Snellaertplein en omgeving – Voorstel 3

Van "Wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg"

Ga naar het project

In deze cluster bekijken we de omgeving van de Sint-Bernadettestraat, Waterstraat en Lijnmolenstraat (tussen het spoor, de Hogeweg, Grondwetlaan en Antwerpsesteenweg). In deze buurt kunnen we asfalt en beton vervangen door groen. Zo wordt het een gezellige plaats om elkaar te ontmoeten. Hier wordt te snel gereden. Er is meer plaats nodig voor voetgangers, fietsers en de bus. Daarom willen we hier minder auto’s. Zo wordt de buurt veiliger en rustiger om te wonen. Maar in het verkeer is alles met elkaar verbonden. Daarom moeten we altijd rekening houden met de effecten van een verandering in één straat op de straten in de omgeving.

We houden het doorgaand autoverkeer weg van het kruispunt Paviljoenweg en Biest. Moet je hier niet zijn? Dan moet je omrijden.

Het autoverkeer rijdt in één richting:

• in de Hans Memlingstraat in de richting van het Snellaertplein

• in de Waterstraat tussen de Waterdreef en de Frans Gevaertstraat, in de richting van de Frans Gevaertstraat

• in de Frans Gevaertstraat, in de richting van de Albrecht Rodenbachstraat

• in de August Sniedersstraat, in de richting van de Albrecht Rodenbachstraat

• in de Lijnmolenstraat voor en na de Kortedreef tot aan de Frans Uyttenhovestraat

• in de Sint-Dorotheastraat tussen de Lijnmolenstraat en de Frans Uyttenhovestraat. Bussen kunnen hier wel in twee richtingen rijden.

Fietsers kunnen in twee richtingen rijden in al die straten.

Reacties(10)

Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:
2 jaar geleden
Deze wijk is redelijk rustig, de meeste niet-bewoners gebruiken sowieso reeds Antwerpsesteenweg of Hogeweg. Concentreer het verkeer aub niet op enkele straten, wat net méér verkeer in dezelfde straten zal teweeg brengen. De enkelrichtingen brengen hier ook géén meerwaarde voor de bewoners... Bewoners kunnen nu vlot en snel de wijk in en uit.
    Profiel van Pieterjan D.
    Geplaatst door:Pieterjan D.
    2 jaar geleden
    Hiermee wordt een lus gecrëerd waardoor alle verkeer steeds lijnmolenstraat -> Dorotheastraat -> A. Rodenbachstraat moet nemen, de bussen nemen ook al die route. Als de Biest wordt afgesloten (zoals in alle 4 de voorstellen) dan gaat alle binnenkomende verkeer van de kant dampoort vie de Lijnmolenstr. /St. Dorotheastraat komen, dit lijkt me niet ok. Ook als dit zo wordt, wordt de nu al onveilige oversteekplaats voor fietsen lijnmolenstraat/zavelput helemaal gevaarlijk voor de kinderen die naar school gaan uit onze wijk naar de Heiveld of zelfs verder aan de andere kant van de Antwerpse stnwg. Toegang tot de wijk bemoeilijken is goed maar alle verkeer via 1 straat of lus zal een flessenhals creëren en extra druk voor mensen die op deze routes wonen. Een Oostelijke (richting Lochristi/R4) alsook Westelijke (richting centrum/dampoort) toegang én uitgang lijkt me geen overbodige luxe. Kleinere bussen door de wijk jagen lijkt me ook een beter plan dan die te grote accordeonbussen !
    • 1 like
    Geplaatst door:
    2 jaar geleden
    @Pieterjan D. groot gelijk - vele bijkomende voorstellen polariseren, zetten bewonersgroepen tegen elkaar op en geven blijk van onverdraagzaamheid ten opzichte van verkeer dat iets dieper de wijk in moet - alsof dat doorgaand verkeer is - we zien allemaal wat een knip in de Zavelput veroorzaakt: overlast in de Everstraat - alles laten zoals het is, geeft normale spreiding van verkeer ipv door knips en éénrichtingstraten verkeersstromen elders te veroorzaken
    • 1 like
    Geplaatst door:
    2 jaar geleden
    Dit lijkt me de allerslechtste oplossing van de 4 voorstellen: de halve wijk wordt hiermee verplicht om, wanneer men met de auto ergens moet zijn, allemaal via de E. Tinelstraat en Goedlevenstraat te rijden, het kan toch niet de bedoeling zijn om deze straten en de straten die hiernaartoe leiden extra te gaan belasten? Het betekent meteen ook een rit van bijna 3km extra indien men in de richting van Gent zou moeten zijn.
    • 3 likes
    Geplaatst door:
    2 jaar geleden
    Bewoners van de Frans Gevaertstraat gaan hier veel teveel moeten omrijden om naar de Antwerpsesteenweg te geraken. Eenrichtingverkeer in de Waterstraat, én in de Hans Memlingstraat, én een knip aan de Biest. Dat is een beetje teveel van het 'goede'.
    • 1 like
    Geplaatst door:
    2 jaar geleden
    Dit lijkt ons de beste oplossing! Goed gedaan!
      Geplaatst door:
      2 jaar geleden
      In dit voorstel is het vanuit de Frans Uyttenhovestraat zeer moeilijk om nog met de auto tot aan de Dampoort te geraken. Je moet hier al per definitie via de E. Tinelstraat rijden. Suggesties: - Fietsenstalling voorzien aan einde Frans Uyttenhovestraat (thv rijhuizen en appartementen). Hier moeten fietsen nu allemaal op het voetpad staan. - Snelheidsvertragers in Lijnmolenstraat (gezien hier nu vaak snel gereden wordt).
      • 1 like
      Geplaatst door:
      3 jaar geleden
      In dit voorstel worden bewoners van de F Uyyenhovestraat verplicht om telkens de Tinelstraat te nemen. Verplaats je dan het verkeer niet van de ene naar de andere straat?
      • 2 likes
      Geplaatst door:
      3 jaar geleden
      Wij vinden het zeker geen drukke straat en zeker geen overvloed van sluipverkeer. Daarvan is het vele gebruik door fietsers getuige want een fietser zoekt steeds de rustige straten op. Zeker als ouders hun kleuters op straat laten fietsen getuigd dit van een rustige straat. Wij stellen ons ook de vraag of dit gesteund is op objectieve tellingen. We hebben daar nooit iets van opgemerkt. Wij denken dan ook op het vlot ter plaatse komen van de hulpdiensten, wat door de voorgestelde maatregelen wordt bemoeilijkt. We vragen ons af hoe de leveringen met een vrachtwagen gaat verlopen, want omkeren in de straat is niet mogelijk. En wie wordt niet regelmatig bezocht door een vrachtwagen voor leveringen of werken? De opengelaten mogelijkheid via de Korte dreef is ook bijna onmogelijk door de aanwezigheid van een laadpunt kort bij het straateinde en dan nog gezwegen over de moeilijkheid van de route om uiteindelijk in de Edigard Tinelstraat te geraken. Als er dan toch echt iets moet gebeuren, waarom dan geen autosluis naar analogie van vrachtwagensluis met aangekoppelde GAS boete, dit is nu gemakkelijk te verwezenlijken met een installatie van een trajectcontrole. Verder ; door ingrepen in de mobiliteit verlengd men voor vele mensen hun reisweg, wat meer kilometers met de auto oplevert alsook ook nog meer milieuvervuilig en verkeersdrukte in straten waar het verkeer in de huidige situatie niet hoeft te passeren. Door verminderde passage zal het onveiligheidsgevoel toenemen met mogelijkheden tot inbraak en verhoging van het vandalisme wat nu al het geval is. Dan de route via Korte Dreef – Esperantostraat is de kruising met Edgar Tinelstraat eerder gevaarlijk daar de zichtbaarheid minder is. Het kruispunt Lijnmolenstraat- Edgar Tinelstraat- Zingemstraat- Frans Uytenhovestraat is wel overzichtelijk en daardoor ook veiliger.
      • 1 like
      Geplaatst door:
      3 jaar geleden
      Hou er ajb rekening mee dat eenrichtingsstraten meebrengen dat mensen veel meer moeten omrijden om kinderen naar school te brengen en bovendien dan ook straten moeten inrijden waar nu vaak kinderen spelen... Dat kan toch niet te bedoeling zijn? Weinige kind, milieu en tijdvriendelijk
      • 3 likes

      Delen

      Huidige status

      voorstel

      Locatie

      Unable to display map. WebGL2 support is required.
      Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
      https://esriurl.com/webgl-faq
      Powered by Esri