Ga naar de hoofdinhoud

CLUSTER C – Eenrichtingsverkeer in de Bromeliastraat

Van "Wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg"

Ga naar het project

In de Heiveldstraat en de straten in de buurt (tussen de Antwerpsesteenweg, de Nieuwelaan en de Victor Braeckmanlaan) is het niet veilig. Er rijden veel auto’s en ze rijden te snel. Dat moet veranderen, want de straat ligt in de buurt van een school. Het is ook een belangrijke route voor fietsers. Daarom willen we hier minder autoverkeer. Dat zal ervoor zorgen dat de Heiveldstraat en omgeving veiliger en rustiger wordt. Er is dan meer plaats voor voetgangers en fietsers. Zo wordt de buurt veiliger en rustiger om te wonen. Maar in het verkeer is alles met elkaar verbonden. Daarom moeten we altijd rekening houden met de effecten van een verandering in één straat op de straten in de omgeving.

Het autoverkeer rijdt in één richting in de Bromeliastraat tussen de Heiveldstraat en de Oscar De Reusestraat. Fietsers kunnen in twee richtingen rijden. 

Reacties(3)

Meest recente reacties zijn geladen.
Geplaatst door:
2 jaar geleden
Er misschien ook eens aan denken dat er dokterspraktijken in deze straten zijn die vlot bereikbaar moeten blijven voor minder mobiele en oudere mensen die met de wagen komen en voor wie al dat ge"verander" niet meer evident is - is al erg genoeg dat je om bij een dokter te gaan nu ook al moet betalend parkeren
  • 2 likes
Profiel van Sarah V.
Geplaatst door:Sarah V.
2 jaar geleden
Ik vind het zeer belangrijk om én in Heiveldstraat én Bromeliastraat (minstens tot aan Oscar de Reuestraat) éénrichtingsverkeer te voorzien. Het is hier momenteel te gevaarlijk met parkerende en draaiende auto's om veilig te fietsen in een straat waar veel kinderen wonen en met de fiets naar school rijden. Met één richtingsverkeer en een kiss & ride zone aan de school kan dit misschien opgelost worden? Idealiter zijn alle straten in deze cluster éénrichting om het verkeer te verdelen. Met aan het kruispunt Heiveld - Bromelia de richtingen inbedden via de korte bocht(heiveld vanuit richting azaleapark naar bromelia indraaien of vanuit Bromeliastraat indraaien richting Jef Crickstraat.
    Profiel van M. .
    Geplaatst door:M. .
    2 jaar geleden
    @Sarah V. door eenrichtingsverkeer in te voeren ga je het verkeer niet verdelen maar net concentreren. Het klopt dat het rond de schooluren soms hectisch is nu maar dat is niet noodzakelijk onveilig als iedereen oplet en een beetje hoffelijk is tegenover de andere weggebruikers. Voor een kiss & ride zie ik niet meteen plaats hier, maar de directie en leerkrachten van SJC sturen regelmatig tips naar de ouders, om zo weinig mogelijk met de auto te komen natuurlijk maar ook om wat verderaf te parkeren en het laatste stukje te wandelen. Dit werkt echt en heel wat ouders doen dat - en dan is het net belangrijk dat je het huidige tweerichtingsverkeer behoudt zodat die ouders niet allemaal langs dezelfde route moeten wegrijden.
    • 1 like

    Delen

    Huidige status

    voorstel

    Locatie

    Unable to display map. WebGL2 support is required.
    Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
    https://esriurl.com/webgl-faq
    Powered by Esri