Ga naar de hoofdinhoud

CLUSTER D - Kruispunt Victor Braeckmanlaan en Alfons Braeckmanlaan

Van "Wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg"

Ga naar het project

We maken het kruispunt van de Victor Braeckmanlaan en de Alfons Braeckmanlaan veiliger.

Het autoverkeer rijdt in één richting in de Alfons Braeckmanlaan. De Alfons Braeckmanlaan wordt een fietsstraat. Er komt meer ruimte voor fietsers, en auto’s mogen fietsers niet inhalen.

Reacties(10)

Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Stijn B.
Geplaatst door:Stijn B.
2 jaar geleden
Er is geen enkel verdedigbaar argument om van de Alfons Braeckmanlaan een fietsstraat te maken. Er is ruimte genoeg voor een afgescheiden fietspad (tweerichtingen) aan te leggen langs de kant van de voetbalterreinen tot aan het kruispunt met de Koerspleinstraat. Als men dan toch een stuk fietsstraat zou willen maken, dat men dan het stuk neemt tussen Het Westveld en spoorwegovergang op de grens met Destelbergen. Maatregelen moeten altijd een evenwicht bieden voor alle weggebruikers wat in dit geval absoluut niet het geval is.
  • 3 likes
Profiel van Sarah V.
Geplaatst door:Sarah V.
2 jaar geleden
Hier is volgens mij veel ruimte voor auto's en fietsers om onder begeleiding van de verkeerslichten al dit verkeer in goede banen te leiden. Het nieuwe kruispunt zorgt echter voor een gevaarlijke situatie. Fietsers die vanuit A. Braeckmanlaan richting stad willen rijden, kunnen nu niet rechtstreeks het fietspad op. Ze moeten of over de straat rijden samen met de auto's tot 15 meter voorbij het kruispunt of eerst Jef Crickstraat in om dan over de wachtzijde van fietsers in de andere richting het fietspad op te rijden. Hier klopt nog iets niet.
  • 1 like
Geplaatst door:
2 jaar geleden
@Sarah V. fietsers die vanaf de Alfons Braeckmanlaan richting Gent rijden hebben toch een kruising juist voor de verkeerslichen naar een dubbelzijdig fietspad dat hen via Lago kant naar Gent stuurt - zij kunnen dan bijkomend als voetganger de oversteek maken naar de Bromeliastraat om daar het fietspad verder te volgen op de Victor Braeckmanlaan richting Gent (da's toch zoals ik het doe) - fietspad vanaf de Alfons Braeckmanlaan dat tot de verkeerslichten leidt, dient m.i. enkel voor zij die de Jef Crickstraat in willen rijden.
    Profiel van Giele V.
    Geplaatst door:Giele V.
    2 jaar geleden
    Het is momenteel perfect toegelaten om alsnog linksaf te slaan op het hier besproken kruispunt - het is alleen onduidelijk of je daarvoor eerst nog de Jef Crickstraat in moet of niet. Te voet oversteken ter hoogte van de Bromeliastraat is lijkt me zowel voor de fietsers als het gemotoriseerd verkeer vervelend inzake vlotheid. Al is het momenteel misschien wel de veiligste (maar minst intuïtieve) optie. Zou het niet algemeen beter geweest zijn om het kruispunt Victor Braeckmanlaan en Alfons Braeckmanlaan te voorzien op linksafslaande fietsers?
    • 2 likes
    Profiel van Sarah V.
    Geplaatst door:Sarah V.
    2 jaar geleden
    Dat kan inderdaad, maar dat is helemaal niet duidelijk én zeer complex.
    • 1 like
    Profiel van P G.
    Geplaatst door:P G.
    2 jaar geleden
    Ga daar eens ter plaatse kijken.Goed nieuws voor de voorstanders de verkeerslichten zijn er al geplaatst voor deze configuratie.Dus met onze suggesties zal zo wie zo geen rekening gehouden worden.,Waarom dan in deze bevraging plaatsen?
      Profiel van Lander D.
      Geplaatst door:Lander D.
      3 jaar geleden
      Het autoverkeer in één richting laten rijden op de A. Braeckmanlaan zou inderdaad een oplossing kunnen bieden op dit punt. Hierdoor ga je uiteraard het kruispunt 'Nieuwelaan/Heiveldstraat/Koerspleinstraat extra belasten en zal er ook meer verkeersdrukte zijn in de Koerspleinstraat. Misschien is het interessant om de volgende twee pistes te onderzoeken? * Het verplaatsen van de verkeerslichten zodoende auto's moeten wachten aan de oversteekplaats en extra verkeerlichten voor de fietsers. * Het doortrekken van een twee richtingsfietspad van het zwembad Lago tot aan de voetbalclub Jago en een veilige oversteekplaats creëren aan de voetbalclub Jago
      • 4 likes
      Profiel van Filip M.
      Geplaatst door:Filip M.
      2 jaar geleden
      @Lander D. Kan je keuze alleen maar bijtreden. De druk op de Koerspleinstraat zou alleen maar toenemen. Is een straat met veel bewoning in tegenstelling tot het stuk in de Alfons Braeckmanlaan.
      • 3 likes
      Profiel van P G.
      Geplaatst door:P G.
      3 jaar geleden
      Wist al dat er kraks zitten in het mobiliteitsteam van Gent maar dit slaat alles. Meer plaats voor fietsers .er zijn nu al brede fietspadden afgeschermd van de auto's door groenstrook met een afmeting waar auto's gemakkelijk kunnen parkeren.Voetpaden zijn er ook en breed genoeg.Enige reden voor mij is automobilisten pesten. Dank bij voorbaat. MVG.
      • 3 likes
      Geplaatst door:
      3 jaar geleden
      Wat met het kruispunt Nieuwelaan / Heiveldstraat / Koerspleinstraat? Waarom wordt het oostelijk deel van dit punt niet expliciet meegenomen in het plan? Een complex en allesbehalve conflictvrij kruispunt... Welke impact wordt verwacht van de maatregelen rond Victor Braeckmanlaan en cluster C Heiveldstraat (westelijke deel) op verkeersdrukte in de Koerspleinstraat?
      • 2 likes

      Delen

      Huidige status

      voorstel

      Locatie

      Unable to display map. WebGL2 support is required.
      Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
      https://esriurl.com/webgl-faq
      Powered by Esri