Ga naar de hoofdinhoud

Een verkeersfilter in Ter Linden om veiligheid in Heerweg-Zuid te verhogen

Van "#Alswehetaanjouvragen ... is het plan af!"

Ga naar het project

Snelheidsmetingen tonen aan dat slechts een derde van de bestuurders zich aan de snelheidslimiet van 30 km/u houdt in Heerweg-Zuid. We willen graag de veiligheid van de voetgangers en fietsers verhogen in Heerweg-Zuid.

Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door in Ter Linden het doorgaand gemotoriseerd verkeer te filteren net ten oosten van de Gemberstraat. Dat creëert een veilige oversteek ter hoogte van de trage wegen. En hierdoor zal er ook minder doorgaand verkeer door de Heerweg-Zuid passeren.

Een goede combinatie van verschillende puzzelstukken kan ervoor zorgen dat er minder doorgaand verkeer dwars door Zwijnaarde rijdt, bijvoorbeeld van en naar Merelbeke of Campus Ardoyen. Daardoor wordt het centrum van Zwijnaarde autoluwer en aangenamer om te wonen, verblijven, wandelen of fietsen.

Belangrijk hierbij is dat alles bereikbaar blijft voor bewoners en bezoekers. Daarvoor hebben we lokale verbindingswegen naar de omliggende hoofdwegen en de andere buurten nodig.

Wat vind je van dit voorstel? Waarom?

Op deze locatie brengt het wijkmobiliteitsplan volgende ambitie van de wijkstructuurschets in de praktijk:

  • Ambitie 4: voorzieningen op wandel- en fietsafstand

Reacties(4)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Pieter D.
Geplaatst door:Pieter D.
5 jaar geleden
Als 2/3de te snel rijdt, dan is de oplossing meer controles en boetes tot ze het leren. Een knip op deze plek lijkt mij echt nutteloos en vooral vervelend voor de bewoners in de wijk.
  • 2 likes
Profiel van sybile V.
Geplaatst door:sybile V.
5 jaar geleden
Ik ben geen voorstander van deze knip. Maar als deze er moet komen, dan is ten oosten van de Gemberstraat geen goed idee. De knip moet ten westen van de Gemberstraat liggen, net na Wittebroodhof. Waarom? 1/Toegankelijkheid van de sporthal, en de bewoners van het eerste stuk van Ter linden, dit wordt voor hen dan een doodlopende straat. Beter is om ontsluiting via Gemberstraat te voorzien. Je kan dat stuk van Ter Linden en Gemberstraat desnoods eenrichting maken. Zal het geheel veel veiliger maken dan dat er gekeerd moet worden in eerste stuk ter linden. 2/ om sluipverkeer van hutsepotstraat/hekers/ter linden/ Gemberstraat te vermijden.
  • 2 likes
Profiel van Bart V.
Geplaatst door:Bart V.
5 jaar geleden
Als slechts een derde zich aan de snelheidsbeperking van 30 km/u houdt, dan betekent dit simpelweg dat er te weinig handhaving is! Het gaat niet op om een zone 30 in te voeren en 2 jaar later een hele reeks andere maatregelen in te voeren om dat 66% van de bevolking zich daar niet aan houdt. Ik zie niet in hoe een verkeersfilter een snelheidsbeperking kan handhaven. Als men bovendien ook eenrichtingsverkeer invoert in de Heerweg-Zuid (naar zuidelijke richting) heeft dit als effect dat bewoners van Ter Linden en de rest van de wijk alleen maar in zuidelijke richting weg kunnen (niet meer linksaf vanuit Ter Linden, richting Della Faillelaan). Het kan toch niet efficiënter dan zich te begeven naar het kruispunt Della Faillelaan / Heerweg (bij voorkeur met een andere afstelling van de verkeerslichten)? Stel dat men eigenlijk richting Gent of Merelbeke wil, dan is de enige mogelijkheid een gigantische omweg.
  • 1 like
Profiel van Ludo S.
Geplaatst door:Ludo S.
5 jaar geleden
Buiten de ochtend- en avondspits is er veel minder gemotoriseerd doorgaand verkeer. Als dusdanig zal het lokaal (louter naar Zwijnaarde gerelateerd) gemotoriseerd verkeer van een dergelijke filter méér hinder onvinden - om niet te zeggen "zwaarder gestraft worden" - dan het sluipverkeer. Veiliger fietsverkeer in de Heerweg-Zuid is ook een kwestie van het sensibiliseren van de (ouders van) jonge schoolgaande fietsers; In het bijzonder die ouders die met hun soms nog heel jonge meefietsende kinderen al rijdend de rijbaan van de Heerweg-Zuid oversteken op het zebrapad ter hoogte van de bibliotheek en duidelijk niet beseffen dat autobestuurders daar enkel moeten stoppen voor voetgangers. Een zebrapad wordt in het verkeersreglement niet voor niets omschreven als " OVERSTEEKPLAATS VOOR VOETGANGERS"...
  • 2 likes

Delen

Geplaatst door

Huidige status

voorstel

Tags

Bereikbaarheid
Parkeren
Wonen
Voorstel Wijkmobiliteitsplan

Locatie

Unable to display map. WebGL2 support is required.
Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
https://esriurl.com/webgl-faq
Powered by Esri