Ga naar de hoofdinhoud

Fietspad tussen ovonde - "Modderenpad" realiseren (cf. infoavond 2019 - verslag

Van "Wijkplan Zwijnaarde, Pleispark, Schilderswijk: tijd voor jouw plan!"

Ga naar het project

Graag zo snel mogelijk het fietspad tussen ovonde en "Modderenpad" realiseren. Dit is essentieel als veilig fietsalternatief voor de Rijvisschestraat. Dit fietspad moet ook duidelijk meegenomen worden in alle voorgestelde plannen. Dit fietspad wordt tevens verbonden naar het industriepark in de Rijvisschestraat/Rijvisschehof (voorzien in de plannen van Bostoen).

Dit kan later ook doorverbonden worden met een fietstunnel onder E40 tussen Rijvisschestraat en Driekoningenstraat of kan er gekeken worden naar andere verbindingen naar N43


Lees hierover wat het stadsbestuur ons zelf verteld heeft in 2019 op op de Infoavond Rijvissche, (5 februari 2019) -- zie bijlage voor het volledige verslag

(verslag opgesteld en rondgestuurd door)

Katelijne Van den Brande

Wijkregisseur

Dienst Beleidsparticipatie - Bedrijfsvoering - Stad Gent

Reacties(7)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Mike D.
Geplaatst door:Mike D.
5 jaar geleden
Ik zou zelfs nog een stap verder durven gaan dan op het plan van Stefaan. Eens ongelijkvloers de ovonde voorbij, mag het fietspad over het Technologiepark doorgetrokken worden door de Nieuwescheldestraat, over de Schelde landend in de Kappetragel van 'het Eiland Zwijnaarde'. Verder langs de Kappetragel komt er een fietsbrug naar Merelbeke over de tijarm van de Schelde. Sint-Denijs-Westrem fietsvriendelijk verbonden met Merelbeke en onderweg passeer je Don Bosco, het Technoloogiepark (met haar toekomstige Magnelbrug naar de De Deyne Campus), Zwijnaarde III (Biotech/ArgenX), Zwijnaarde II (Alinso/Domo) en het Eiland Zwijnaarde. Eén pijnpunt, de bebouwing tussen Technologiepark en de Heerweg Noord. Daar wordt het moeilijk om een rechte lijn aan te houden en zorgeloos de Heerweg Noord te kruisen.
    Profiel van Sonja V.
    Geplaatst door:Sonja V.
    5 jaar geleden
    Inderdaad, helemaal eens met jullie. Die fietspaden zijn noodzakelijk voor ons. Dit zou ervoor zorgen dat ze de uitrit naar de Kortrijksesteenweg niet moeten afsluiten voor onze wijk, als je via een veilige weg kan fietsen. Rijden met de fiets hoeft rijden met de auto niet in de weg te staan, laat staan onmogelijk te maken. Er zijn voldoende mensen, met kleine kinderen die die weg absoluut nodig hebben om hun kinderen in Sint-Denijs-Westrem naar school te doen. Ze zitten niet allemaal op Zwijnaarde op school.
    • 2 likes
    Profiel van Stefaan V.
    Geplaatst door:Stefaan V.
    5 jaar geleden
    pdf toegevoegd voor een optimale leesbaarheid
      Profiel van Peter P.
      Geplaatst door:Peter P.
      5 jaar geleden
      @Stefaan V. bedankt. In dit verslag lezen wij "VLM heeft meegewerkt aan de opmaak van de landschapsvisie voor het gebied Rijvissche waarbij haar specifieke taak vooral lag in de aanleg van het fietspad tussen de oudespoorweg/Modderenmanpad, het Don Boscocollege en de N60 (en het Technologiepark)." VLM = Vlaamse Landmaatschappij. Dat is een Vlaams agentschap, niet het stadsbestuur.
        Profiel van Stefaan V.
        Geplaatst door:Stefaan V.
        5 jaar geleden
        @Peter P. Stadsbestuur, VLM…. Ik begrijp het, maar mij als modale burger maakt dat niet echt veel uit. Integendeel, we mogen hopen dat die autoriteiten zo goed mogelijk samenwerken en een coherent, evenwichtig plan afleveren…
          Profiel van Peter P.
          Geplaatst door:Peter P.
          5 jaar geleden
          @Stefaan V. daar heb je gelijk in. Structuren zijn ingewikkeld en de vraag waarom dat zo moet zijn, stel ik mij ook (al valt dit buiten de scope van dit platform). Ik steun ook de vraag naar deze fietspaden. Mijn enige opmerking is dat "Lees hierover wat het stadsbestuur ons zelf verteld" toch wel enigszins mag gecorrigeerd en gekaderd worden. Omdat het toch altijd beter is om zo juist en precies mogelijk de feiten weer te geven.
            Profiel van Peter P.
            Geplaatst door:Peter P.
            5 jaar geleden
            Inderdaad, deze fietspaden zijn nodig (en a.u.b. dringend). Dit is geen dossier van de stad Gent maar een uitvoeringsdossier van de ruilverkaveling Schelde-Leie, waar het Vlaams Extern Verzelfstandigd Agentschap "Vlaamse Landmaatschappij" - afgekort vlm - aan zet is (zie https://www.vlm.be/nl/projecten/vlm-projecten/Schelde-Leie/Uitvoeringsdossiers). Het bijgevoegd verslag van de infoavond is een zip bestand, dus niet gemakkelijk te lezen. De organisator van de infoavond Rijvissche was inderdaad de stad Gent, maar punt 3 over de inrichting van 2 fiets- en wandelpaden werd voorgesteld door Evelyne Goemaere, van de Vlaamse Landmaatschappij. En dit punt begon met: 3.1. Voorstelling van de Vlaamse Landmaatschappij en de ruilverkaveling Schelde-Leie.

              Delen