Ga naar de hoofdinhoud

N70 verdeelt: veilige oversteekplaatsen

Van "Wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg"

Ga naar het project

De steenweg N70 verdeelt letterlijk onze buurt. Of het nu op weg is naar school, een winkel of het werk; de kans is groot dat je als inwoner van Sint-Amandsberg, Oostakker, Destelbergen de N70 moet kruisen ter hoogte van Oude Bareel (Antwerpse Steenweg).

Voetgangers en fietsers, waaronder heel wat kinderen steken dagelijks met een klein hartje de N70 over. Een veilige oversteekplaats voor zwakke weggebruikers is er niet. 

Hiervoor streven we er naar om de veiligheid ter hoogte van de oversteekplaatsen op de N70 zo spoedig mogelijk te optimaliseren. Concreet gaat het over vier kruispunten: Achtenkouterstraat- Hollenaarstraat, Beelbroekstraat-Carrefoursite, Kleine Schuurstraat-Oude Bareelstraat en Vriendschapstraat- Maalderijstraat.

We zijn ervan overtuigd dat enkele voorlopige kleine ingrepen al een grote impact op de verkeersveiligheid kunnen hebben. Uiteraard hopen we op een grondige aanpassing van de infrastructuur, maar beseffen dat dit tijd vergt.

We denken aan aanpassingen van niet-infrastructurele aard waardoor deze in principe op korte termijn verwezenlijkt kunnen worden:

  • Conflictvrije kruispunten.
  • Snelheidsbeperking in de zone van de oversteekplaatsen.
  • Extra wegmarkeringen: fietsopstelstroken, fietsoversteken en zebrapaden voor bestaande oversteekplaatsen zonder lichten.
  • Goede aanduiding oversteekplaatsen (zowel voor fietsers als voetgangers).
  • Verlenging oversteektijd voetgangers.

Reacties(3)

Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van P M.
Geplaatst door:P M.
4 jaar geleden
Als toevoeging zou betere of extra verlichting van die oversteekplaatsen er ook op zijn plaats zijn; in de donkere maanden zoals nu zijn voetgangers (en fietsers in iets mindere mate) daar niet goed zichtbaar voor autoverkeer en bovendien 'verblinden' de lichten van tegenliggers je waardoor het er niet beter op wordt, laat staan bij regenweer. Aansluitend daarbij zou het gedeelte van de Antwerpsesteenweg tussen N70A en kruispunt Carrefour zone 50 kunnen worden aangezien de oversteekplaatsen elkaar dicht opvolgen waardoor 70km/u er praktisch niet haalbaar is tijdens de piekmomenten (=begin en einde school en werkdag met druk autoverkeer).
    Profiel van P M.
    Geplaatst door:P M.
    4 jaar geleden
    Aan diezelfde Antwerpsesteenweg tussen R4 en Lochristi zou er evengoed meer of betere verlichting aan de oversteekplaatsen welkom zijn. Dat is dan wellicht al grondgebied Oostakker/Lochristi en dus meer een algemene oproep aan Gent en Lochristi om hier samen op in te zetten.
      Profiel van Annick d.
      Geplaatst door:Annick d.
      4 jaar geleden
      akkoord,zeker aan de antwerpsesteenweg,ook pleit ik voor verkeersdrempels in de buurt van de school en flitspalen,er word hier voor 95 procent te snel gereden,

        Delen

        Geplaatst door

        Profiel van Nico D.Nico D. op 17 december 2021

        Huidige status

        gezien

        Tags

        Fietsen - algemeen: comfort en fietsroutes
        Fietsen - veiligheid en oversteekbaarheid
        Auto of vrachtvervoer - snelheid
        Auto of vrachtvervoer - verkeersdrukte
        Overige

        Locatie

        Unable to display map. WebGL2 support is required.
        Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
        https://esriurl.com/webgl-faq
        Powered by Esri

        Bijlagen