Rabot in bloei
Van "Rabot-Blaisantvest"
Ga naar het project

Budget
Beschrijving
Ons verhaal...
Het Rabot is met meer dan 9000 inwoners/km² de dichtst bebouwde wijk van Gent. Met het wijkbudgetproject Rabot in bloei willen we meer biodiversiteit in de wijk brengen en zo de ‘grijze, stenige’ wijk wat groener maken. Zo onderzoeken we waar welke nestkasten voor welke vogelsoorten geplaatst kunnen worden, waar zolders of kelders ingericht kunnen worden voor vleermuizen, waar lieveheersbeestjes kunnen overwinteren, of bijenkasten in tuinen of op daken een optie zijn, hoe (kaai)muren ingezet kunnen worden voor varens of mossen, waar er nectarplanten voor vlinders kunnen komen…
Het project heeft niet enkel als doel meer groen te brengen in de dense Rabotwijk. De groene ingrepen zullen er ook voor zorgen dat de wijk gezelliger en knusser wordt. En zo hopen we dat het groen verbindend zal werken voor de zeer diverse inwoners van de wijk. Verder kan het project ook fierheid geven aan de ‘Rabotiens’.
Het project groeide vanuit enkele bewoners van de wijk. Gents MilieuFront (GMF) neemt de rol van projectbegeleider op zich. Als een soort sociale groenregisseur zal GMF het proces aansturen, mensen en organisaties warm maken om bij te dragen en toezien dat er diverse groene ingrepen in de wijk gerealiseerd worden.
Waar staan we nu: juli 2025?
Van verwondering...
Tjidens het eerste half jaar van het project hebben we de tijd genomen voor verkennende gesprekken, terreinverkenningen en enthousiasme creëren bij inwoners van de wijk. Met glans: er kwam een enthousiaste trekkerswerkgroep tot stand waarin ieder de rol kon opnemen die hem past (ambassadeurs, natuurspotters, groene doeners).
Om gericht natuuringrepen te kunnen doen, startten we vervolgens met een inventarisatie. Zo zien we wat er reeds leeft en groeit in het Rabot. Bijkomend voordeel is dat we ermee verwondering willen opwekken voor het feit dat zelfs een stenige wijk als het Rabot ook (verborgen) natuurparels kan hebben. Om die verwondering aan te scherpen organiseerden we verschillende activiteiten 'Samen natuur spotten': we gingen samen op zoek naar vogels, solitaire bijen, planten, nachtvlinders, vleermuizen en bomen. Tijdens een 3 weken-durende bathopping lieten we een batdetector van tuin naar tuin gaan en registreerden we zo de vleermuizenactiviteit in de wijk. We stonden samen versteld van wat er allemaal rondfladdert in het Rabot!
Bewoners en vrijwilligers werden een gans jaar lang uitgedaagd via een geuse BioBlitz om met zijn allen voor 1000 waargenomen soorten te gaan in het Rabot.
...naar actie!
We beperken ons binnen dit project niet enkel tot inventariseren en verwonderen. Met het wijkbudget willen we ook effectief gerichte ingrepen doen om het Rabot nog meer tot bloei te brengen.
Daarom hebben we op basis van de inventarisatie een 'rewilding plan' opgemaakt. Dit plan omschrijft diverse acties en maatregelen die kunnen genomen worden om het Rabot groener en biodiverser te maken. Het plan is opgevat als een meerjarenplan. We focussen in eerste instantie op (semi-)publiek domein en grotere privé-terreinen. Maar we hopen er natuurlijk ook de Rabotiens mee te inspireren zodat ze zelf ook aan de slag gaan.
Een greep uit de acties en maatregelen:
- nestkastjes voor diverse vogelsoorten, inclusief aangepaste beplanting
- vleermuizenkasten
- workshop insectenhotels bouwen (samen met de scholen)
- bijkomende bomen en ander groen
- onthardingsvoorstellen
- biodiverse boomspiegels
- aanleg geveltuinen
- bloembollenacties
- ...
Bij de uitvoering van deze acties en maatregelen proberen we ook steeds in te zetten op een participatieve aanpak en realisatie.
Communiceren over het project doen we ondermeer via Facebook. Enkele vrijwilligers ontwierpen een logo: 
Voel je het ook kriebelen om mee bij te dragen? Neem gerust contact op met Annelies@Gentmilieufront.be.
🖐 Ik wil meehelpen aan dit project!
