Ga naar de hoofdinhoud

De Speelkouter

Van "Drongen"

Ga naar het project

Budget

EUR 16.500

Beschrijving

Momenteel is er in Baarle slechts één pover speeltuintje aan de drukke en gevaarlijke Gaverlandstraat. Een plek waar geen enkele ouder zijn kinderen alleen naar toe laat gaan. Bovendien is het speeltuintje enkel voor de hele kleine kinderen. Er moet ruimte komen voor de kinderen in de verschillende wijken zodat ze veilig "op straat " kunnen spelen. In een dorp moet het mogelijk zijn dat kinderen elkaar treffen in de publieke ruimte (cfr. speeltuin en groenzone bieb Drongen). Bij deze een oproep om speeltuinen voor de kleintjes en trefpunten voor de oudere kinderen te voorzien in Baarle.

🖐 Ik wil meehelpen aan dit project!

Reacties(11)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van christiane d.
Geplaatst door:christiane d.
5 jaar geleden
Een prima idee. Een groene en vooral een veilige en gezonde omgeving is haalbaar. Er moet aandacht gegeven worden aan de geplande uitbreiding van het bedrijventerrein. Dit zal meer verkeer, overlast, gevaar voor onze kinderen, luchtvervuiling, geurhinder... veroorzaken. Meer info : Https://omgeving.vlaanderen.be/grups/booibos
  • 1 like
Profiel van ines v.
Geplaatst door:ines v.
5 jaar geleden
idem aan de andere kant van Baarle (Moortelputstraat etc)! Vele jonge gezinnen nemen er momenteel hun intrek en een gezellige ontmoetings- en spelplaats voor jong en oud zou super zijn!
  • 1 like
Profiel van Katja V.
Geplaatst door:Katja V.
5 jaar geleden
@ines v. Beste Ines, we zijn met een werkgroepje aan het kijken voor meerdere locaties verspreid in Baarle. Als je wil meewerken, laat maar weten.
    Profiel van Nick A.
    Geplaatst door:Nick A.
    5 jaar geleden
    Ik ben zelf woonachtig in de Baarleboslaan en kan me geen betere plek inbeelden om een speeltuin (bvb ook met picknicktafels) te voorzien dan het pleintje daar. Dit is momenteel bijna nooit door kinderen gebruikt en er is vraag naar.
    • 2 likes
    Profiel van Kathleen O.
    Geplaatst door:Kathleen O.
    6 jaar geleden
    Goed initiatief! De groene speel-en rustruimtes moeten er zeker komen. Baarle is nu onveilig en heeft zeker nood aan zulke plekjes waar kinderen vol overgave kunnen ravotten
    • 4 likes
    Profiel van Stefanie H.
    Geplaatst door:Stefanie H.
    6 jaar geleden
    Zeer goed idee!
    • 5 likes
    Profiel van Willem L.
    Geplaatst door:Willem L.
    6 jaar geleden
    Super plan. De veiligheid in Baarle om kinderen vrij te laten spelen is bedroevend. In de Noordhoudstraat zijn al verschillende ongevallen gebeurd e zelfs éen met dodelijke afloop. Sluipverkeer is er dagelijkse kost en snelheidscontroles gebeuren niet of uiterst zelden. Ik ben er zeker van dat vele ouders en grootouders zeer tevreden zouden zijn dat er eindelijk zo een speeltuin voor kinderen wordt aangelegd.
    • 5 likes
    Profiel van Annie B.
    Geplaatst door:Annie B.
    6 jaar geleden
    Top idee: zelf al heb je zelf een tuin is een speelpleintje, en nog beter een speelbos altijd zeer welkom, nu voor de kleinkinderen, ontmoetingsplaats
    • 6 likes
    Profiel van Suzan M.
    Geplaatst door:Suzan M.
    6 jaar geleden
    Top idée ! De laatste jaren hebben heel veel jonge gezinnen met de nodige gezinsuitbreiding Baarle ontdekt. Speelruimte is een noodzaak geworden. Dank aan alle trekkers. Jonge mama 👍👍👍
    • 6 likes
    Profiel van Dimitri V.
    Geplaatst door:Dimitri V.
    6 jaar geleden
    Dag Katia, Ik ging net hetzelfde idee indienen (cfr. een artikel in het stadsmagazine van enige tijd geleden) :-). Omdat de overlap zo sterk is sluit ik hier aan en werk het dan ook graag mee uit. Hieronder voeg ik nog enkele aanvullingen toe. Momenteel is de situatie inderdaad zo dat je de wagen moet nemen (naar de vrij ver gelegen Blaarmeersen, Ooidonk, ...) om snel even met de kinderen naar een speeltuin te gaan. Gelet op de zeer onveilige wegen in Baarle en omgeving is het voor kinderen ook zo goed als onmogelijk om er zelf naar toe te gaan. Wie durft zijn kinderen hier immers zelf op de fiets naar op pad sturen? De huidige speeltuin op de gaverland is eigenlijk een non-optie omwille van de fiets en wandelonveiligheid (en het nogal beperkte aanbod). Lokale, groene, gevarieerde speeltuintjes (met voor alle leeftijden iets fijn) in de diverse buurten van Baarle zouden zeer welkom zijn. Qua locaties in Baarle zijn er veel mogelijkheden, er zijn bv. diverse de groene pleintjes op doodlopende straten die zich hier perfect toe lenen. Bv. het pleintje ter hoogte van de Baarleboslaan 62 en zo zijn er nog velen in Baarle. Persoonlijk zou ik ook enkele zitbanken en picknicktafels voorzien zodat het echt een ontmoetingsplek kan worden voor buren, jong en oud. In wijken zoals Baarle heerst soms veel anonimiteit en eenzaamheid door het absoluut onbreken van dergelijke voorzieningen. De speeltuinen/buitenontmoetingsplekken kunnen buren letterlijk dichter bij elkaar brengen (uiteraard na de coronaperiode :-) ). Qua Stijl zou ik resoluut kiezen voor een moderne, ecologische, duurzame een onderhoudsarme inplanting. Denk hierbij inderdaad aan het zeer mooi geslaagde project aan de Bib van Drongen. ik ben er van overtuigd dat dit project met een beperkte kost een zeer grote impact kan hebben op het welzijn en de duurzaamheid van de buurten.
    • 10 likes

    Delen

    Geplaatst door

    Profiel van Katja V.Katja V. op 17 oktober 2020

    Huidige status

    in uitvoering

    Tags

    Onderwijs en jeugd
    Publieke ruimte
    Vrije tijd, cultuur en sport

    Locatie

    Unable to display map. WebGL2 support is required.
    Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
    https://esriurl.com/webgl-faq
    Powered by Esri