Ga naar de hoofdinhoud

Zicht op de toegang vanuit de Wolterslaan

Van "Een nieuwe inrichting voor het Wolterspark: reageer op de eerste schetsen"

Ga naar het project

Via deze toegang kan je vanuit de Wolterslaan het park betreden. Het open zicht op het park valt hier meteen op. De waardevolle bomen worden behouden en aangevuld met nieuwe bomen.

Aan deze zijde vind je ook de nieuwe sportkooi. Kinderen en jongeren kunnen er zich uitleven met voetballen, basketten of op de streetworkout. Rondom de sportkooi zorgt een groene pergola voor schaduw.

Paden, toegankelijk voor iedereen, brengen je dieper in het park. Langs de paden zijn comfortabele zitbanken om even te verpozen of elkaar te ontmoeten.

In bijlage vind je het totale plan. Zo kan je beter zien hoe het simulatiebeeld past binnen het groter geheel van het park.

Wil je nog iets toevoegen aan het plan of heb je suggesties? Hieronder kan je reageren.

Reacties(10)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Yolande G.
Geplaatst door:Yolande G.
5 jaar geleden
Geachte mevrouw, Bij deze geef ik mijn mening over het project vernieuwing Wolterspark. In de info staat het volgende : "Het nieuwe sportkooi waar jongeren zich kunnen uitleven met voetballen en basketten. " En deze nieuwe sportkooi wordt geplaatst aan de straatkant van de Wolterslaan waar geen rekening gehouden wordt met de buurtbewoners van de Wolterslaan ! Het voetbalveld en basketveld brengt heel veel lawaaioverlast met zich mee tot laat in de nacht samen met de jongeren die er vertoeven aan het voetbal- en basketveld. Mijn voorstel is om de sportkooi te plaatsen achteraan van het Wolterspark namelijk aan de Denderlaan waar heel veel plaats is of geen sportkooi te plaatsen want dit hoort niet thuis in een dichtbevolkte wijk ! En wat met de veiligheid ? Racende brommers en moto's die met veel lawaai en show het park onveilig maken ! Recent werden er zware betonblokken aan de ingang geplaatst maar kunnen toch via een opening achteraan het Wolterspark binnen rijden ! Samenkomsten van de drugscriminaliteit in het park, dit geeft geen veiligheidsgevoel ! Het veiligheidsgevoel is ver zoek en dat kan tot niet de bedoeling zijn ! Gelieve bij de herinrichting van het Wolterspark ook de veiligheid niet uit het oog te verliezen die heel belangrijk zijn voor het welzijn van de buurt ! Ik hoop van harte dat er rekening wordt gehouden met de bezwaren want anders had het weinig zin dat we de kans kregen om onze mening te geven. Met vriendelijke groeten,
    Profiel van Katty B.
    Geplaatst door:Katty B.
    5 jaar geleden
    de mensen van de blokken hebben al jaren last van het voetbal kooi en de hang jongeren nu word het nog dichter bij de straat kant gezet ? dat is het probleem verplaatsen vind ik nu gaan de mensen van de wolterslaan de last krijgen waarom niet meer naar achter en de kinderen vooraan ? ik hoop dat er geluisterd word naar de buurt want wij weten wat er hier leeft en dit is niet zo veilig meer ook de petanque baan dichter bij het buurthuisje zodat de ouderen met een bankje kunnen kijken en evetueel zelf spelen
      Profiel van Caroline S.
      Geplaatst door:Caroline S.
      5 jaar geleden
      @Katty B. Denk je dat ze gaan luisteren, ik heb daar toch mijn twijfels over. We krijgen de kans om te reageren maar mijn buikgevoel zegt me dat al alles beslist is . Hopelijk vergis ik me .
        Profiel van Sander V.
        Geplaatst door:Sander V.
        5 jaar geleden
        Op deze beelden is de betonnen luifel verdwenen. Dat is jammer. Je vindt dat soort bouwsels haast nergens nog. Zelfs wie het niet mooi vindt, zal vaak zeggen dat het iets bijzonders heeft. Het is ook al jaren het 'gezicht' van het park. En nuttig is het ook. Het zou zonde zijn om ook dit kleine stukje architectuur uit de 20ste eeuw dat uniek aan het worden is, af te breken. Na de Betonfabriek, het RTT-gebouw en het zwembadgebouw in de Wasstraat (Speelotheek) is het misschien stilaan genoeg geweest.
          Profiel van Antoine A.
          Geplaatst door:Antoine A.
          5 jaar geleden
          Geachte mevrouw, geachte heer, Naar aanleiding van de herinrichting van het Wolterspark heb ik volgende opmerkingen ; Door het sportgedeelte ( voetballen en basketten ) te verplaatsen naar de straatkant van de Wolterslaan zal de geluidshinder niet opgelost geraken ( tot midden in de nacht het tikgeluid van de ballen ) en ook met de jongeren die er rond hangen en die tot laat in de nacht veel lawaai met zich meebrengt en veel afval achter laten. Dit is niet gunstig voor de buurtbewoners van de Wolterslaan. Gelieve dan ook het sportgedeelte te plaatsen aan de achterkant van het Wolterspark. Het Wolterspark voor jong en oud, voor kinderen, jongeren, volwassenen en senioren maar is het ook veilig ? Namelijk jongeren die met hun brommers en met veel lawaai in het park rijden terwijl de kinderen aan het spelen zijn! Gelieve hiervoor een oplossing te zoeken! Het Wolterspark is ook een samenkomst voor drugsgebruikers! Regelmatig zijn er invallen van de politie in het Wolterspark. Dit heeft geen veiligheidsgevoel! Gelieve dan ook rekening te houden met de veiligheid van de burgers, veiligheid staat boven alles ! Met vriendelijke groeten en hoop op een gunstig gevolg, dank bij voorbaat,
            Profiel van Jeroen D.
            Geplaatst door:Jeroen D.
            5 jaar geleden
            Mijn eerste reactie is ook voornamelijk omtrend het sportveld. - Door het te verplaatsen naar de straatkant van de Wolterslaan wordt inderdaad de geluidshinder van de blokken enigszins weggenomen maar dit wordt (nog meer) verplaatst naar de straatkant van de Wolterslaan. Ik heb deelgenomen aan de wandeling en met de kabels wordt mischien het balgeluid aangepakt maar het zal niets doen aan overig lawaai van de gebruikers. - Verder was vermeld dat de struiken verdwijnen aan de straatkant om zo de mensen naar het park te trekken, als je echter naar het plan kijkt zal het park voor een groot stuk verstopt worden dan achter het sportveld... - vanuit mijn woning heb ik nu zicht op het park (bij gebrek aan tuin mijn enig groen). Ik zou nu echter recht op het sportveld uitkijken en de opmerking hierop was dat er een groene pergola van meerdere meerdere meters hoog zou komen over/rond het sportveld. Dit zou echter betekenen dat ik en de andere bewoners ons verzicht van het park zouden kwijtgeraken. Momenteel is er een zicht tot de directeurswoning en dat vervangt toch enigszins het tuingevoel. -de speelterreinen voor de kleinere jeugd liggen in het nieuwe plan ook nog rechtstreeks naast het sportveld, ideaal gewijs zouden die activiteiten gesplitst worden gezien het de niet sportieve activeiten zijn aan het sportveld die de overlast opleveren voor de kleinere jeugd - om verder te bouwen op de commentaar van Caroline, het zal ook nog makkelijker zijn om de niet sportieve activeiten verder te zetten gezien men letterlijk langs het sportveld kan parkeren of tijdelijk stoppen voor handel te drijven. Dus een beter distributie centrum ... Idealer gewijs zou het sportveld tussen het jeugdcentrum/kunstcentrum en de denderlaan. Er zijn hier inderdaad enige bomen die bewaard moeten blijven maar het valt perfect in te passen. Voordelen: - het park wordt niet in het midden onderbroken door het sportveld. Dit is volgens het idee om alles open te trekken. - jeugdhuis/werking en sportveld direct naast elkaar - kleinere jeugd en oudere jeugd worden van elkaar gescheiden. Met in het midden het groot open terrein aan de directeurswoning. - tijdens niet corona tijd is het makkelijk om de sanitaire faciliteiten open te stellen voor gebruikers van het sportveld - er is enigszins sociale controle vanuit de gebouwen - er zijn geen (of bijna geen?) omwonenden die last kunnen hebben van het geluid gezien het in hoek zit met nog enige ruimte ernaast. - het is makkelijk om drinkfonteintje(s) te voorzien gezien aan het sportveld. Dit kan hopelijk de afvalberg van blikjes verminderen. Ongeacht waar het sportveld komt zou dit voorzien moeten worden, echter makkelijker te verwezenlijken aan jeugdhuis/kunstencentrum. Over de overige punten van het park: - Ik ga akkoord met de reeds geleverde commentaar dat er best wat relief in het speelgedeelte zou zitten om het interessanter te maken voor de jeugd - de bloemenvelden/moestuintjes naast de blokken zijn ook een goed idee, als het lukt om deze te beschermen tegen zwerfvuil - Ik zou niet alle struiken zomaar weghalen en alles open maken, momenteel zie ik dat er veel verstoppertje gespeeld wordt en als ik vrienden met kinderen op bezoek heb beginnen die dat ook automatisch te spelen. Als alles open wordt zal dit moeilijk uit te voeren zijn. - Ik zou het petanque terreinlaten aan de straatkant, die worden voornamelijk gebruikt door volwassenen. Dit is dus veiliger. - De parking naar straatkant brengen zal ook extra geluidshinder opleveren voor de omwonenden maar dit is echter logisch dus niet veel tegen in op te brengen. - Optie om in de directeurswoning een uitleendienst van sportmateriaal onder te brengen? Badmintonmateriaal/materiaal voor de sport die er nu altijd beoefend wordt met het net op de grond (waarvan ik de naam niet ken). - Zou er ruimte zijn voor een openlucht pingpong tafel?
              Profiel van Jan-Frans D.
              Geplaatst door:Jan-Frans D.
              5 jaar geleden
              Het is misschien een leuk idee om het zicht op het Wolterspark al vanaf het kruispunt van de Wolterslaan met de Aannemersstraat, de Toekomststraat en de Forelstraat als één geheel vorm te geven. Op die manier kan er een groen aanzuigeffect naar het park worden gecreëerd vanaf dit kruispunt. Het kan ook een natuurlijke corridor voor fauna en flora opleveren tussen het Bijgaardepark en het Wolterspark. Er staan al wat bomen op deze mogelijke corridor. Misschien aanvullen met biodiverse boomspiegels zodanig dat het parkeffect als het ware al start vanaf het begin van de Wolterslaan ... Misschien zal dit ook de snelheid van het gemotoriseerd vervoer op een natuurlijke manier wat afremmen?
              • 1 like
              Profiel van Caroline S.
              Geplaatst door:Caroline S.
              5 jaar geleden
              Via de voorlopige schetsen/foto`s zien wij dat het sport gedeelte aan de straat kant (voetbalveld enz .... ) zal komen . Laat dit nu het meest lawaaiproducerend onderdeel van het ganse project zijn ! dit zien wij liever aan de spoorwegzijde . Daar wij de dichtbijgelegen buren zijn ondervinden wij nu al veel overlast van de "voetbalveldgebruikers"en hun vervoersmiddelen, die regelmatig de verkeerssituatie op zijn kop zetten tot soms laat in de nacht , wij hopen dat daar rekening mee gehouden wordt , dat er meer dan alleen maar gevoetbald wordt weten we ondertussen allemaal wel ! vriendelijke groeten
                Profiel van Jan-Frans D.
                Geplaatst door:Jan-Frans D.
                5 jaar geleden
                @Caroline S. tijdens de wandeling werd uitgelegd dat er geen stalen kooi komt maar een soort traliewerk met stalen kabels die het geluid dempen als er een bal tegen botst. Tegelijk zou er een rubberen vloer komen en komt er langs drie zijden een pergola begroeid met vegetatie. Hopelijk wordt het balgeluid op die manier gedempt want de huidige geluidsoverlast van de voetbal/basketkooi reikt veel verder dan enkel de huizen tegenover het park. Door de weerkaatsing heeft een groter deel van de Wolterslaan en Scheldeoord er last van. De drugscriminaliteit is natuurlijk een ander probleem. Het veroorzaakt extra overlast (racende auto's, dag en nacht lawaai, afval ...) en heeft een nefast gevolg op het algemeen veiligheidsgevoel. Het is hoogdringend tijd dat de ordehandhaving wat hoger schakelt om te vermijden dat het Wolterspark verder degradeert tot drugsspot van de wijk en de stad.
                  Profiel van Katty B.
                  Geplaatst door:Katty B.
                  5 jaar geleden
                  @Caroline S. voledig met u eens
                    Totaal aantal likes: 3, totaal aantal dislikes: 5
                    . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Een nieuwe inrichting voor het Wolterspark: reageer op de eerste schetsen. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Een nieuwe inrichting voor het Wolterspark: reageer op de eerste schetsen

                    Delen

                    Geplaatst door

                    Huidige status

                    voorstel