Ga naar de hoofdinhoud

Je cookievoorkeuren - Stad Gent

Cookies accepteren helpt ons dit platform te verbeteren. Lees ons cookiebeleid.

Stad Gent Home
  • Home
  • Over
  • Veelgestelde vragen

Arn H.

Lid sinds 4 september 2020

Alle bijdrage die door deze deelnemer zijn ingediend

Er zijn 2 projecten beschikbaar.
Populair ideeën zijn geladen.

Maak van het Akkerbos een wijkparkje 🌳

Arn H.•6 jaar geleden In de Akkerstraat ligt een uniek stadsbos dat ondertussen de naam "Akkerbosje" draagt. Het gaat om een bos van 3700m² in het midden van onze sterk verharde buurt. Dit bos is bovendien opgenomen in het voorontwerp RUP Groen als zone voor bos én als opportuniteitszone voor een wijkpark. Het wijkbudget zou dus kunnen besteed worden aan het openstellen en/of inrichten van dit bos als wijkpark.Volgens de Stadsmonitor scoort onze buurt opvallend laag over de hoeveelheid en de kwaliteit van het groen in de wijk. Amper 48,50% van de buurtbewoners is tevreden met het zicht op groen vanuit de woning (Gents gemiddelde 62,70%) en slechts 50,70% van de buurtbewoners zijn tevreden over de hoeveelheid groen (Gents gemiddelde is 72,50%). Een nieuwe groenpool in deze wijk is dus welgekomen.Een park komt tegemoet aan de aandachtspunten voor onze wijk. Het creëert bijkomend toegankelijk openbaar groen en het kan een nieuwe ontmoetingsplek zijn voor de buurtbewoners (bv. door het voorzien van recreatieve elementen in/naast het Akkerbos). Andere ideeën die in het kader van het wijkbudget werden opgenomen (bv. Extra hondenweides) zijn mogelijk combineerbaar.🖐 Ik wil meehelpen aan dit project!

Een veilige en groenere Rasphuisstraat

Arn H.•6 jaar geleden De Rasphuisstraat/Marialand slikt heel wat sluipverkeer richting de Hoogstraat. Tegelijkertijd passeren er veel jongeren en kinderen richting de verschillende scholen Wispelberg / KTA Mobi / De klimop / Sint-Lucas. Verkeersveiligheid is dus een belangrijk punt in deze straat.Momenteel is de Rasphuisstraat vrij breed, zeker voor auto's die uit Marialand komen, waardoor auto's vaak optrekken en relatief snel in de bocht rijden. We zouden willen experimenteren door mobiele groenelementen (bloembakken, struiken, ...) te plaatsen ter hoogte van de kruising Rasphuisstraat-Marialand. Doordat de straat nauw blijft, zou de gemiddelde snelheid moeten verlagen en de veiligheid van fietsers, voetgangers en schoolgaande jeugd verhogen.Daarnaast willen we werk maken van een algemene vergroening van de Rasphuisstraat, die momenteel zeer grijs en kaal aanvoelt. Op de blinde muur (Zuidelijk einde van de Rasphuisstraat) zouden er geveltuinen kunnen worden aangebracht. We hebben hierover reeds contact opgenomen met De Klimop, maar dit moet nog verder besproken worden met het schoolbestuur. De muur zou ook beschermd erfgoed zijn, maar daar kan aan tegemoet gekomen worden door te kiezen voor minder agressieve klimplanten. Hierover moet nog overlegd worden met de dienst Erfgoed.Daarnaast zijn er nog heel wat opportuniteiten om de straat te vergroenen met geveltuinen en groenelementen: Geveltuinen bij particuliere huizen Geveltuinen op het appartementsgebouw op de hoek Marialand-Rasphuisstraat Groenelementen en/of klimplanten aanbrengen op de omheining van de faculteit Architectuur Sint-Lucas Groenelementen aanbrengen op de fietsenstalling (bv plantenbakken aan ieder uiteinde) Concreet zouden we het wijkbudget willen aanwenden om de aanleg van groenelementen en geveltuinen te financieren (ism Geveltuinbrigade). Daarnaast vragen we aan de groendienst en het Mobiliteitscentrum om de mobiele groenelementen op de weg te plaatsen.🖐 Ik wil meehelpen aan dit project!
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
Mogelijk gemaakt doorGo Vocal voorheen CitizenLab