Ga naar de hoofdinhoud

Je cookievoorkeuren - Stad Gent

Cookies accepteren helpt ons dit platform te verbeteren. Lees ons cookiebeleid.

Stad Gent Home
  • Home
  • Over
  • Veelgestelde vragen

Jonas S.

Lid sinds 17 mei 2021

Alle bijdrage die door deze deelnemer zijn ingediend

Er zijn 3 projecten beschikbaar.
Populair ideeën zijn geladen.

Fietszone Rabot-Blaisantvest

Jonas S.•4 jaar geleden De Rabotwijk is de wijk met de laagste verkeersleefbaarheid van heel Gent volgens een bewonersbevraging in 2018. De situatie voor de zwakke weggebruiker is er verre van ideaal.Ondanks dat in deze wijk heel veel bewoners veel tijd op straat doorbrengen, jong en oud, wanneer het weer het toelaat, wordt er bij heraanleg van straten, toch nog gekozen voor de klassiek opdeling voetpad – parkeerstrook – auto/fietszone.Bij de heraanleg wordt vaak gekozen voor een nieuwe asfaltlaag, zoals recent in de Schommelstraat. Een parkeerstrook waar infiltratie mogelijk is, is een goeie zaak, maar deze maken weinig verschil wanneer het water nog steeds snel naar een rioolput kan stromen en nergens wordt onderbroken door een groter, volledig onthard (groen) vak.Dergelijke asfaltlaag zou geen plaats mogen hebben in woon- en leefstraten, al zeker niet in een dichtbebouwde wijk als Rabot-Blaisantvest. Op langere termijn zou er moeten gekozen worden voor één wegdek met de riolering in het midden van de straten, stenen i.p.v. asfalt en bijkomende groenvakken.Op die manier ga je zowel de zone-30 afdwingbaar maken, de veiligheid van de zwakke weggebruiker verhogen als het wooncomfort van de bewoners verbeteren. Auto’s moeten het gevoel krijgen te gast te zijn in een straat 2.0 waar spelende kinderen, ouderen die graag buiten zitten, fietsers en voetgangers centraal staan.Deze straat 2.0 is niets nieuws. Veel organisaties ijveren er voor. Het Gents milieufront (GMF) maakte er hun jaarthema van 2022 van. Een ander recent voorbeeld: https://www.mo.be/opinie/een-deel-van-de-oplossing-voor-de-klimaatopwarming-ligt-gewoon-op-straat?fbclid=IwAR3eOh7Yp4RCf7CrfJQEuMD_tiztIWb5Erk-oafiAGXS8R71dh73Vo5JNesHet is belangrijk dat er niet verder onnodig publieke middelen worden ingezet om een straat te heraanleggen die niet klimaatrobuust is en nog steeds op maat van autoverkeer i.p.v. bewoners.Een voorstel dat we hieraan koppelen is de invoering van een fietszone binnen de grenzen van Rabot-Blaisantvest. Steden als Mechelen, Oostende, Kortrijk en Sint-Niklaas hebben de voorbije jaren die stap gezet.Gent is groter waardoor het volledige centrum fietszone maken, misschien iets complexer is. Maar op wijk niveau lijkt dit ons wel perfect mogelijk. De wijk Rabot-Blaisantvest is heel duidelijk afgebakend tussen de Gasmeterlaan, Begijnhoflaan en Elyzeese Velden. Met de invoering van een fietszone veranderen we de spelregels in de wijk waarbij de zwakke weggebruiker beter beschermd wordt.Op dit ogenblik is het voor iedereen duidelijk dat zone 30 door veel autobestuurders niet gerespecteerd wordt. Bovendien is het autobestuurders toegelaten fietsers in te halen wanneer er meer dan één meter ruimte is tussen fietser en auto. Deze regel laat veel te veel vrijheid aan de autobestuurder. Een fietszone heeft het voordeel van de duidelijkheid: auto’s mogen fietsers niet langer inhalen. Hierdoor wordt zone-30 beter afdwingbaar en worden zwakke weggebruikers beter beschermd.Andere wijkbudget ideeën rond vergroening – zoals het plaatsen van groenbakken als verkeersremmers – kunnen versterkt worden door de invoering van een fietszoneDe kost van de invoering van een fietszone in Rabot-Blaisantvest zit hem voornamelijk in het aanbrengen van signalisatie.🖐 Ik wil meehelpen aan dit project!

Sensibilisering zone 30

Jonas S.•4 jaar geleden Overlast door overdreven snelheid van auto’s binnen woonstraten is iets waar inwoners van de Rabot wijk dagelijks mee geconfronteerd worden.Knalpotterreur zorgt voor geluidsoverlast, maar is bovenal iets dat voor een gevoel van onbehagen zorgt in de buurt. Meer dan een gevoel gaat het over reële onveiligheid in woonstraten waar vaak veel kinderen buiten spelen en bewoners graag buiten op straat tijd met elkaar doorbrengen.Met 9.613 inwoners/km² is Rabot-Blaisantvest de meest dichtbevolkte wijk van Gent. Het is in essentie een buurt met smalle woonstraten die doorkruist wordt door ‘assen’ zoals de Gebroeders Desmetstraat, Wondelgemstraat en Elyzeese Velden (IJskelderstraat kan jer er ook aan toevoegen). Doordat veel mensen klein wonen, is de buitenruimte des te belangrijker. Overdreven snelheid in deze zone-30 vindt overal plaats, al lenen sommige straten er zich meer toe dan andere.Het is duidelijk dat autobestuurders die zich schuldig maken aan overdreven snelheid vaak in de wijk zelf wonen. Er niet of amper sprake van een weginrichting die het hen onmogelijk of moeilijk maakt binnen de 30 km/uur limiet te blijven. Bovendien is er amper degelijke signalisatie rond zone-30, laat staan sensibilisering.Nultolerantie voor iets dat de veiligheid van bewoners in gevaar brengt, daar zijn we het allemaal over eens, maar dat maakt het niet makkelijker afdwingbaar. Ook tijdelijke intensieve politiecontroles brengen geen resultaat op lange termijn.We geloven dat alles staat of valt met een gedegen inrichting van de openbare ruimte. Zolang het voor autobestuurders mogelijk is op relatief lange afstand in smalle straten hoge snelheden te halen, bestaat het gevaar dat dit zal gebeuren.Straten in de Rabot wijk worden nog steeds heraangelegd volgens het klassieke principe voetpad-parkeerstrook-fiets/autostraat. In het "Blaisantvestdeel" van de wijk zijn er intussen wel enkele goeie voorbeelden. Deze klassieke heraanleg is elke keer een gemiste kans, want knalpotterreur kan je onmogelijk maken door een andere weginrichting, waarbij de autobestuur het gevoel krijgt ‘te gast’ te zijn in de straat.Die weginrichting moet in de eerste plaats op initiatief van de relevante diensten van Stad Gent komen.In de externe evaluatie van circulatieplan van Stad Gent, vond 39% van de inwoners van Rabot dat de verkeersleefbaarheid in de wijk verslechterd was. Slechts 31% is tevreden over de verkeersleefbaarheid.Bij verkeersleefbaarheid worden specifiek volgende aspecten onderzocht: De algemene drukte van het auto- en vrachtverkeer in de straten van de binnenstad; De luchtkwaliteit en het geluidsniveau t.g.v. het gemotoriseerd verkeer; De verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers. In afwachting van nieuwe initiatieven over hoe straten in deze wijk kunnen heraangelegd worden in functie van snelheidsbeperking en kwaliteitsvol wonen, stellen we enkele makkelijk haalbare ingrepen voor om overdreven snelheid in te dijken.Ten eerste willen we werken op bewustmaking, in samenwerking met de scholen. We ontwerpen nieuwe signalisatieborden die in eerste instantie samen met de leerlingen uit de scholen Mandala, Kompas en Teunisbloem worden gemaakt. We stellen voor om van dit initiatief gebruik te maken om school overschrijdend te werken en leerlingen uit de wijk op deze manier samen te brengen. Aan dit initiatief kan algemene verkeerseducatie worden gekoppeld door de scholen.We stellen voor om met verschillende talen te werken en op een positieve manier te communiceren. Dit kan bijvoorbeeld via foto’s van ouderen en kinderen – kwetsbare groepen op straat – die in de wijk wonen. Dit kunnen ook "bekende koppen zijn uit de verschillende gemeenschappen"; We laten ons inspireren en adviseren door mensen met kennis van zaken op dit vlak. Eens ontworpen laten we de borden op kwaliteitsmateriaal printen en aan de scholen bevestigen. Ook op andere strategische plaatsen (zoals aan het El Paso park) in de wijk kunnen deze borden worden aangebracht, na akkoord van de bevoegde stadsdiensten.De campagne mag niet “tussen de plooien vallen”: het moet de aandacht trekken van elke autobestuurder in de wijk.Als deel hiervan vragen we ook dat alle zone 30 markeringen op het wegdek een nieuwe laag of zelfs update krijgen. Velen van deze zijn nl. nog amper zichtbaar.Ten tweede willen we ook elektronische borden plaatsen in de wijk die de snelheid meten en deze ook weergeven gevolgd door een groene duim wanneer deze onder de 30 km/h zit, een rode omlaag wanneer deze erboven zit. We willen vermijden dat deze borden het omgekeerde effect bewerkstelligen, waardoor het kan nodig zijn een snelheidscamera naast deze borden te plaatsen. We laten ons hier opnieuw adviseren door de bevoegde diensten.Ten derde willen we wegversmallingen in de vorm van groenbakken aanbrengen. Versmalling zorgt voor vertraging. Het dwingt autobestuurders oplettender te zijn. Dit kan aansluiten bij voorstellen rond vergroening van de wijk. Ook de opstelling van een groenbakken wordt bekeken met de bevoegde stadsdiensten. Specifieke straten zullen worden voorgesteld in een latere fase van de projectoproep.Een groep van bewoners in Rabot heeft de voorbije jaren vaak van ideeën gewisseld over verkeersleefbaarheid. Dit uit zich o.a. in de facebookgroep Pro Veilig, Leefbaar en Gezond Rabot-Blaisantvest.Initiatieven om zone 30 af te dwingen zullen gegarandeerd op brede steun kunnen rekenen en de positieve communicatie hierrond kan de sociale inclusie bevorderen.🖐 Ik wil meehelpen aan dit project!

Circulatieplan Rabot-Blaisantvest

Jonas S.•4 jaar geleden Rabot-Blaisantvest is volgens een bewonersbevraging uit 2018 (bron: evaluatie van het circulatieplan Stad Gent) de wijk met de laagste verkeersleefbaarheid van heel Gent. 31% is tevreden over de leefbaarheid in de wijk, 21% vindt dat de situatie na invoering van het circulatieplan verbeterd is en 39% vindt dat de situatie verslechterd is.Het zijn cijfers die niet liegen en die duidelijk worden zodra je voet in de wijk zet. Geen plaats die dit meer typeert dan commerciële ader van de wijk, de Wondelgemstraat. Dubbelparkeren, gevaarlijke uitwijkmanoevers, overdreven snelheid en filevorming zijn er de dagelijks de norm en worden oogluikend toegestaan.Het grootste gevaar en ongemak voor fietsers situeert zich op de Wondelgembrug, waar er eenvoudig geen plaats tussen het tweerichtingsverkeer voor auto’s én fietsers. De Gaardeniersbrug is voor fietsers uit de wijk een te grote omweg. Vanop de Gasmeterlaan mogen auto’s in en uit de zijstraten van de wijk rijden, waardoor auto’s vaak het dubbele fietspad blokkeren, zeker op de drukke uren wanneer er filevorming is aan de verkeerslichten. De Gebroeders De Smetstraat is afgesloten ter hoogte van de Pannestraat waardoor veel vrachtverkeer midden in de wijk terecht komt, autoverkeer dat naar de N430 (Nieuwe Wandeling) wil, maakt een U-bocht op de Elyzeese Velden ter hoogte van een schoolpoort, etc. etc.Wat opvalt bij de verkeerssituatie in de wijk, is dat de principes die aan de basis liggen van het globale Gentse circulatieplan, niet worden toegepast binnen de wijk zelf. Zo is het perfect mogelijk met de auto de wijk te doorkruisen van A naar B. Ook het is het opvallend dat de autoverkeer dat door de wijk wil, komende van de R40, via de N430 de wijk door kan steken, maar dat bewoners uit de wijk niet in omgekeerde richting op de snelste manier de wijk mogen verlaten. Je moet je afvragen of het niet logischer was geweest op het Griendeplein enkel stadsingaand verkeer (= uitgaand voor de wijk) toe te laten i.p.v. enkel stadsuitgaand. Dat zou alvast veel meer in lijn zijn met de principes van het circulatieplan.De cijfers van de nametingen in de evaluatie van het circulatieplan zijn niet in het voordeel van de wijk: het uitgaand verkeer in ochtendspits in de Wondelgemstraat nam toe met 73%. Het uitgaand verkeer in de avondspits met 21%.Verkeersleefbaarheid is wat in grote mate het wonen in een buurt vorm geeft, samen met de inrichting van de publieke ruimte, veiligheid en netheid.Bij dit alles moet vermeld worden dat de discussies over aanpassingen aan de circulatie voor gemotoriseerd verkeer, nooit makkelijk zijn. Dat was niet anders in aanloop van de invoeging van het circulatieplan waar voor- en tegenstanders van de ene of gene aanpassing tegenover elkaar kwamen te staan.Dat ondanks de gegevens die naar voor zijn gekomen uit de evaluatie van het circulatieplan, er niet werd bijgestuurd, is verwonderlijk. Mogelijk is dit een politieke keuze, uit vrees voor verdere polarisering rond dit thema in de wijk. Bijsturen is nochtans zeker mogelijk. De wijk Rabot-Blaisantvest is een afgesloten buurt tussen de R40 en Begijnhoflaan, waarbinnen ongetwijfeld verschillende scenario’s denkbaar zijn die de verkeersleefbaarheid moeten verbeteren.Met de middelen van het wijkbudget proberen we het thema te ontmijnen. We legden contact met de organisatie Mobiel21 (https://www.mobiel21.be/) die veel expertise heeft met dergelijke participatietrajecten gekoppeld aan rapporteren die praktische uitwerking mogelijk maken. Hierbij wordt erkend dat de wijk uit enkele verschillende zones bestaan die een verschillende analyse vragen. We stellen daarom drie verschillende participatietrajecten waarvan de conclusies samenkomen in één rapport. De doelstelling is tot een gedragen alternatief plan komen waarbij er rekening wordt gehouden met:-         Bereikbaarheid voor de handelaars-         Veiligheid voor de zwakke weggebruikers-         Verfraaiing van de openbare ruimte die zone 30 helpt afdwingbaar maken Een makkelijke oefening wordt dit niet, maar het is wel een die absoluut noodzakelijk is, als we als wijk op een positieve manier willen veranderen. Het doel van de circulatieveranderingen richt zich niet tegen autobestuurders, wel tegen bestuurders die lak hebben aan zone-30. Het richt zich niet tegen de handelaars. Integendeel, veranderingen moeten van de Wondelgemstraat een straat van de toekomst maken waar mensen van binnen en buiten de wijk op een aangename en veilige manier hun inkopen willen doen. We willen een circulatieplan voor de wijk, niet tegen de wijk. 🖐 Ik wil meehelpen aan dit project!
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
Mogelijk gemaakt doorGo Vocal voorheen CitizenLab