Ga naar de hoofdinhoud

Je cookievoorkeuren - Stad Gent

Cookies accepteren helpt ons dit platform te verbeteren. Lees ons cookiebeleid.

Stad Gent Home
  • Home
  • Over
  • Veelgestelde vragen

Pieter N.

Lid sinds 30 maart 2022

Alle bijdrage die door deze deelnemer zijn ingediend

Er zijn 4 projecten beschikbaar.
Populair ideeën zijn geladen.

Sporthal 9051

Pieter N.•4 jaar geleden Grote nood aan sportaccommodatieIn de beleidsnota “Krachtlijnen Gents sportbeleid” van september 2020 van schepen Sofie Bracke, staat dat de Stad tegen het einde van deze legislatuur (mei 2024) plannen heeft klaarliggen voor een buursporthal Sint-Denijs-Westrem.Met dit voorstellen willen we dat nog even onder de aandacht brengen. Door de verjonging in 9051 neemt de behoefte jaar na jaar toe.En het aanbod daalt. De tennisvelden in het Soenenspark verdwijnen, de sporthal van Sint-Paulus zal minder hoog worden na de verbouwing,…Het is dus dringend tijd dat de Stad haar belofte nakomt. Deze is inmiddels al enkele tientallen jaren oud.Als dat niet snel gebeurt, zal een groot deel van de jonge generatie voor sport naar De Pinte, Latem,.. blijven gaan, wat op de lange duur nefast zal zijn voor het sociaal weefsel van het dorp.Idealiter wordt de sporthal gecombineerd met extra functies (kunst, techniek, bibliotheek,…). Dit zal de sociale cohesie alleen maar ten goede komen: zo komen mensen met verschillende hobby’s en interesses elkaar tenminste tegen.VoorkeursscenarioHet American Football veld aan de Borluutstraat is ideaal. Het is eigendom van Stad Gent, beheerd door Farys Het is centraal in het dorp, te voet bereikbaar voor beide scholen Het RUP laat dit toe Er kan een combinatie gemaakt worden met het Gemeentehuis als extra toegang (te voet/fiets) Door de ligging heeft het zin om er bijkomende functies te voorzien, denk bijv. aan muziekschool, beeldende kunst, makerspace, … Dit maakt het beheer heel wat efficiënter. Zie ook onderaan voor wat extra bedenkingen. Daarvoor moet helaas de American Football wijken… Deze gebruikt het veld echter minimaal (pakweg elke 3 weken of minder). Bovendien heeft deze sport geen lokale verankering en mikt ze op de ruime omgeving, waardoor deze evengoed elders kan beoefend worden.Op onderstaande figuur wordt dit schetsmatig weergegeven.BackupplanAls om wat voor reden dan ook het Borluutplein geen optie blijkt, kan uitgeweken worden naar de site van KVV Sint-Denijssport in Afsnee. Deze is minder ideaal: Een voetbalveld moet opgeofferd worden, het terrein aan de Borluutstraat kan omgevormd worden naar multifunctioneel veld als alternatief. De ligging is minder centraal, het is minder vanzelfsprekend om bijkomende functies aan het gebouw toe te voegen. Te voet vanaf Sint-Paulus is al iets verder. De inpassing samen met buitenvelden is, als sporthal, uiteraard wel een goede zaak. Het is zeker een goede alternatieve locatie. Op onderstaande figuur wordt de minimale footprint van het gebouw weergegeven (ca. 61*50m).Andere alternatievenDe site van Syntra naaste de E40Administratief zou deze locatie kunnen. Ze is ook groot genoeg. Er liggen geen andere functies in de nabijheid, moeilijker bereikbaar (geen openbaar vervoer) Ze zou een portaalfunctie kunnen krijgen voor het groengebied dat er wordt ontwikkeld. Gebouwen en terreinen moeten nog aangekocht worden. Deze locatie is te overwegen als de andere 2 niet lukken.Site Sint-Paulus/Krijzeltand/kerkdreefOp deze locatie(s) zou enkel een kleine sporthal kunnen gebouwd worden. De vraag is of dit op een stedenbouwkundig hoogwaardige manier lukt zonder het karakter van het centrum aan te tasten.Bovendien is een kleine sporthal te weinig voor de vraag.Grote behoefte aan sporthalDe sporthal van St-Paulus wordt op heden reeds intensief gebruikt. Nieuwe initiatieven kunnen er niet bij of moeten zelfs stoppen wegens uitbreiden van het bestaande aanbod.Tijdens de schooluren: leerlingen van basisschool Sint-PaulusNa de schooluren staat de sporthal ter beschikking voor heel wat lokale sportclubs waaronder: Badminton (organisatie via Gezinssportfederatie) Tennis (winterlessen via Happy4) Zaalvoetbal Aerobic (organisatie via Body-Works) Multisport voor volwassenen (organisatie via Shake Spier) Tijdens de schoolvakanties worden er diverse sportkampen georganiseerd door o.a. vzw 2Ty.  I.k.v. de herontwikkeling van de site zal deze sporthal wellicht horizontaal gesplitst worden om bijkomende klasjes te maken. Er boven zal een lagere gymzaal overblijven, die perfect is voor de school, maar voor heel wat sporten niet ideaal. Basisschool Westerhem heeft een kleinere sportzaal die gebruikt wordt voor de leerlingen tijdens de schooluren. Daarbuiten staat de zaal in de eerste plaats ter beschikking van de Academie voor Podiumkunsten die er balletles geeft. Door gebrek aan klaslokalen wordt de sportzaal echter ook ingenomen door de muziekschool, waardoor sportinitiatieven als Multimove voor de leerlingen helaas verdwijnen. Een degelijke sportinfrastructuur, met name een sporthal waarin diverse sporten beoefend kunnen worden, dringt zich meer dan ooit op in Sint-Denijs-Westrem. Gent realiseerde al een aantal mooie concepten, te denken aan buurtsporthal Melopee en Tondelier. Ook in Sint-Denijs-Westrem zou dergelijk type sporthal een antwoord bieden op de nood aan sportinfrastructuur in de zuidrand van Gent. Met de 2 basisscholen, de aanwezigheid van reeds bestaande sportinitiatieven en de drive van heel wat sportorganisaties en private (sport)partners kan er een prachtig aanbod ontwikkeld worden om ook deze Gentenaars te laten sporten en met elkaar in verbinding te stellen. Extra functies om met de sporthal te combinerenMuziekschool (APK)Op dit moment wordt basisschool Westerhem dubbel gebruikt. Dit heeft zeker meerwaarde, kinderen kunnen na school vlot muziekles volgen.Helaas loopt dit duidelijk op zijn limieten: er is steeds minder ruimte voor de school zelf (bijv. lokalen voor de studie). Het naschoolse sportinitiatief kan niet langer doorgaan.Daarnaast blijkt dit infrastructureel vaak moeilijk te combineren, volwassenen moeten op kinderstoelen zitten, piano’s worden mismeesterd (~temperatuursverschillen),…Een deel van deze activiteiten zou veel baat hebben bij een reeks (kleinere) studio’s.Academie voor Beeldende kunstEr is een behoefte om naast podiumkunsten ook aan beeldende kunst te kunnen doen. Een deel zou eventueel ook op westerhem kunnen gebeuren (aanbod voor lagere schoolkinderen). Samen met de muziekschool kunnen jongeren en volwassenen dan terecht in een reeks multifunctionele ruimtes.Maker SpaceSamen met de verjonging groeit ook de interesse in spullen maken, herstellen, STEM,… zaken waarvoor veel ouders nu naar Drongen, Latem, … uitwijken.Het oudercomité van basisschool Westerhem kocht voor de school al een 3D-printer. Het zou mooi zijn moest dergelijk materiaal gedeeld kunnen worden met de bredere jeugd en dus ook de andere school.Daarnaast zouden hierdoor ook initiatieven mogelijk zijn om kinderen (en ouder) zaken aan te leren: lessenreeksen, workshops, kampjes…Multifunctioneel gebruikDoor een slim ontwerp kunnen de ruimtes voor muziek en/of beeldende kunst multifunctioneel gebruikt worden, zodat deze ook dienst kunnen doen als repetitielokaal voor groepjes uit de buurt, kunstiniatieven,…… en er zijn er nogSuggesties zeker welkom.

Kruispunt Loofblommestraat-Lauwstraat-Vennestraat

Pieter N.•4 jaar geleden Één van de gevaarlijke punten in SDWZoals je op de figuur kunt zien, zijn er heel wat auto's die nogal vlotjes de Loofblommestraat vervolgen. Vaak ook met overdreven snelheid.Wie als fietser uit de Lauwstraat komt, of netjes wacht om over te steken, loopt veel kans om aangereden te worden.Als fervente fietser slaat mijn hartje makkelijk één keer per maand over., voorlopig gelukkig zonder gevolgen.Paaltjes lijken hier de beste oplossing. Misschien zijn er nog mogelijkheden, maar als er niets wordt gedaan zullen er hier nog slachtoffers vallen.Extraatje 1:Waarom is er een extra stukje Lauwstraat, tussen de slager en de frituur? Dit was historisch zo, maar nu kan makkelijk de helft van dat straatje gesupprimeerd worden. Laat fietsers en voetgangers door, behoud het stukje van de slager en je kunt een stukje ontharden.Extraatje 2:Er moet eens grondig gekeken worden naar de zebrapaden in de buurt van de school, het zijn er heel veel, en sommige zijn zeer gevaarlijk doordat ze in een bocht liggen.

Bereikbaar, zonder doorgaand verkeer: een pragmatische oplossing

Pieter N.•4 jaar geleden Dit is een lang voorstel. Via de titels kun je hopelijk snel je weg vinden. Het allerbelangrijkste staat bovenaan. Als je vragen/opmerkingen hebt: mail naar platformafsneesdw@gmail.com of gebruik de commentaar sectie hieronder.We werken ook nog aan andere voorstellen, bijvoorbeeld voor de heraanleg van SDW-dorp, sportfaciliteiten,...ConceptDoelWe willen leven in aangename, bereikbare dorpen, waar het verkeer niet overheerst. Waar je veilig te voet, met de fiets of met de auto je weg kunt vinden. Waar voor iedereen een plekje is. Waar er mogelijkheden zijn voor een bloeiende middenstand, voor cultuur, voor sport,…ProbleemHelaas liggen onze dorpen langs een makkelijke sluiproute naar centrum Gent, of in sommige gevallen naar Sint-Martens-Latem. Er passeert veel te veel gemotoriseerd verkeer. Dat maakt de situatie zeer onveilig. De auto overheerst en beknot de mogelijkheden voor iedereen.Wie het nu allemaal nog “best OK” vindt, mag dat uiteraard. Je moet echter ook naar de toekomst kijken. Door ontwikkelingen op the Loop, Eiland Zwijnaarde enzovoort, zullen de R4 en de E40 verder vollopen. Daardoor zullen nog méér mensen de weg door het dorp vinden. Het wordt er niet aangenamer op.Ook dat nog: Tram 7 komt tot aan het parkbos, dat is beslist beleid van de Vlaamse Regering. Dat zal ook veel zaken ingrijpend veranderen. Hoe maken we van al die veranderingen dan een opportuniteit?OplossingWe stellen voor om aan de toegangswegen tot het dorp nummerplaatcamera’s te plaatsen. (zgn “ANPR-camera’s”). Voor dorpsbewoners is er geen verschil. Onze nummerplaten worden opgenomen in het systeem, zodat wij nooit een boete krijgen. Voor bezoekers, klanten,... is er óók geen verschil. Die komen naar het dorp zoals vanouds (=bereikbaar). Gewoon doorrijden mag niet, die mensen krijgen dan een boete (= geen sluipverkeer meer!) Een zeer belangrijke nuance: wat is “doorgaand verkeer”?"Doorgaand verkeer is verkeer dat het gebied waar het zich bevindt niet als reisdoel noch als startpunt heeft."=> Dat wil dus zeggen dat iemand die in het dorp komt winkelen, een kind afzet op school, op bezoek komt… niet langer doorgaand verkeer is. Het is dan ook logisch dat die persoon het dorp kan verlaten in de richting die men wenst.Met die ANPR camera’s is dat makkelijk te doen. Als je een bestemming in het dorp hebt, zul je langer onderweg zijn. Er kan dus bepaald worden hoeveel minuten je minimaal in het dorp moet zijn geweest. Dit aantal minuten moet onderzocht worden, misschien is het wat uitproberen in de praktijk.Kortom: voor iedereen die iets in ons dorp komt doen, verandert er niets. Voor doorrijders wel, zij moeten een andere weg volgen.UitwerkingTechnischAfsnee en SDW hebben maar enkele (hoofd)toegangswegen: De Buchtenbrug (ook gekend als Sneppebrug): van en naar Gent Adelaarsstraat en Sint-Dionysiusstraat: vanaf de Kortrijksesteenweg De Broekkantstraat: richting Latem vanuit Afsnee Daarnaast zijn er ook de Witbakkersstraat (naar Kortrijksesteenweg) en Rijsbrugge (naar Latem). De afslag aan de spoorweg (Jean-Baptiste de Ghellincklaan) en de driesleutelstraat (naast Vandenborre) worden best geknipt.Op die 6 locaties kunnen de nummerplaat-camera’s (ANPR) geplaatst worden.Figuur wegennet. Zwart: bovenlokaal, groen en blauw: lokaal gebruik. Paarse en rode bollen: ANPR camera's.WettelijkVlaanderen is volop aan het werk aan een nieuwe wegencategorisering. Op dit moment (oud systeem) zijn lokale wegen nog in drie types verdeeld: Type 1: “verbinden op lokaal niveau”. Leven primeert op doorstroming. Dit is bijvoorbeeld de as Loofblommestraat -> Beukenlaan -> Gent. Type 2: “ontsluitingsweg”. Van een wijk, locatie… Dit is bijvoorbeeld de Sint-Dionysiusstraat. Type 3: “erftoegangsweg”. Toegang en verblijven. Dit is bijvoorbeeld de Adelaarsstraat. Hieruit valt dus op te maken dat er nu al een wettelijke basis is voor de Stad om maatregelen te nemen. Bovendien is de verbinding tussen het gemeenteplein en de Kortrijksesteenweg slechts type 2 of 3!In de ontwerpteksten voor de nieuwe wegencategorisering spreekt men over 2 types lokale weg: de ontsluitingsweg en de erftoegangsweg. Er wordt expliciet aangegeven dat lokale besturen verregaande maatregelen, ook bijvoorbeeld nummerplaatcamera’s, mogen gebruiken om doorgaand verkeer tegen te gaan.Op andere locaties in Vlaanderen worden nu reeds testen uitgevoerd met gelijkaardige systemen.Tot slot: gevolgen en voordelenHet blijft niet bij theorie, het kan écht uitgevoerd wordenIn 1999 werd het “verkeersleefbaarheidsplan SDW” opgemaakt. Je kunt dit downloaden via deze link: https://drive.google.com/drive/folders/1xwEEDVYruIO03G9w7ZjX20Utl7oL6Rpj?usp=sharingHeel wat pijnpunten zullen vertrouwd aanvoelen. Het is moeilijk om de huidige inzichten te vergelijken met die van toen. Belangrijk is vooral: we willen geen plan dat nadien slechts gedeeltelijk wordt toegepast. Het moet haalbaar zijn.Wij beschouwen deze ANPR camera’s als makkelijk haalbaar: ja, ze kosten geld, maar in vergelijking met wegeninfrastructuur relatief weinig. In de binnenstad brengen ze zelfs meer op dan hun kostprijs . Ze kunnen op een groot half jaar tijd geïnstalleerd worden. Zelfs zonder enige andere maatregelen te nemen zal er al een wezenlijk verschil zijn.Geen nadelen voor inwonersHet grootste voordeel is dat de inwoners van SDW en Afsnee zelf niet worden gehinderd. Daardoor is het “nimby” fenomeen niet aan de orde. (Nimby = not in my back yard. Vaak wordt dit negatief gebruikt, dat mensen ergens pas tegen zijn als ze er zelf last van hebben. In de realiteit is het bij verkeer helaas zo dat er effectief soms mensen de dupe zijn - hier dus niet.)Heraanleg dorpskom SDWAls het doorgaand verkeer wordt geweerd, vermindert de verkeersdrukte aanzienlijk. Dat biedt veel mogelijkheden bij de heraanleg van de dorpskom van SDW. (Daarvoor maken we nog een concreet voorstel.)Het resultaat kan zijn dat er op het dorpsplein plaats is voor (enkele) terrasjes. Dat er minder auto’s passeren, dat er gelééfd kan worden. Kun je je inbeelden hoe een kermis er uitziet zonder rondzoevende auto’s?Meer nog, financieel, kan de heraanleg daardoor goedkoper worden. Minder brede straten, nadien minder slijtage, … . Een te hoge kostprijs voor ANPR is alvast geen goed argument.Geen verschuiving van verkeer naar andere stratenDoor het probleem aan de bron aan te pakken, zijn geen “klassieke” methodes nodig om het dorp veiliger te maken. In het “verkeersleefbaarheidsplan” uit 1999 was bijvoorbeeld sprake van een alternatief voor doorgaand verkeer langs de spoorweg. Dat zou uiteraard het centrum ontlasten, maar dan wordt bijvoorbeeld de Steenaardestraat een stuk drukker. (Dus óók geen nimby cf. hoger).Opportuniteiten voor handelaarsEen dorp kan niet tot leven komen zonder handelaars. Het kan voor hen eng lijken dat doorgaand verkeer wordt geweerd. Bezoekers, mensen die komen winkelen, zijn echter wél welkom. Er moet, zoals hoger vermeld, gezocht worden naar een minimale tijd dat iemand in het dorp moet doorbrengen.Doordat het dorp sympathieker heraangelegd kan worden, komen er echter ook opportuniteiten om toekomstige bezoekers van het parkbos, bijvoorbeeld met tram 7, naar ons dorp te laten komen. Fietsers die nu het dorp mijden, komen langs en kunnen zien wat onze handelaars aanbieden.Zelfstandigen met een persoonlijker dienstverlening (denk dokter, tandarts, psycholoog, advocaat,…) zullen in de toekomst nóg makkelijker bereikbaar zijn. Als het dorp uitnodigender wordt, zullen cliënten maar al te graag even langer blijven hangen.Parkeren(We zullen rond parkeren verder nadenken en een langer voorstel uitschrijven)Je kunt er niet onderuit dat parkeren bij een toekomstgerichte heraanleg even aanpassen zal zijn. Sowieso zal iedereen moeten aanvaarden dat “even stappen” er vaker bij zal horen. Een dorpsplein vol parkeerplaatsen bijvoorbeeld, dat is helaas niet meer van deze tijd.Anderzijds... er moeten écht wel voldoende parkeerplaatsen zijn. Onze dorpen kunnen niet op dezelfde manier ingericht worden als het verstedelijkte Gent. We hebben vaker een auto nodig. Bijvoorbeeld om onze kinderen naar de sporthal van Latem of De Pinte te brengen (zie een ander voorstel voor meer sportinfrastructuur).Door het weren van doorgaand verkeer is het mogelijk om de straten, het openbaar domein, anders in te richten. Fietsers en auto’s kunnen veilig mengen op de rijbaan. Er blijft dus meer ruimte over voor parkeerplaatsen. Als doorgaand verkeer niet wordt geweerd, moeten andere oplossingen toegepast worden, is misschien een los fietspad nodig. Dat zou sowieso ten koste gaan van parkeerplaatsen.Veiligheid in het verkeer en levendig dorpEen veilige en gezellige dorpskom, daardoor gaan mensen vaker met de fiets of te voet. Wie niet in een auto zit, ziet elkaar. Wie elkaar ziet, slaat misschien een praatje? (De opkomst van de auto zou overigens een nadelig effect hebben gehad op sociale cohesie - kunnen we het tij keren?)Heb je wel aan [.....] gedacht?We hebben aan heel veel gedacht. Niet alles hebben we opgeschreven. Maar... niemand is onfeilbaar. Dus als je bedenkingen hebt, mail ze naar platformafsneesdw@gmail.com of zet ze hieronder in de comments.We horen ook graag van mensen die denken dat ze hierdoor benadeeld worden. Misschien hebben ze gelijk, misschien ook niet. Dat kunnen we pas achterhalen in dialoog.

Opportuniteit heraanleg dorpskom SDW

Pieter N.•4 jaar geleden Dit is een lang voorstel. Via de titels kun je hopelijk snel je weg vinden. Het belangrijkste staat bovenaan. Als je vragen/opmerkingen hebt: mail naar platformafsneesdw@gmail.com of gebruik de commentaar sectie hieronder.Zie ook het -essentiële - voorstel over doorgaand verkeer: https://participatie.stad.gent/nl-BE/ideas/bereikbaar-zonder-doorgaand-verkeer-een-pragmatische-oplossingConcept heraanlegDoelEen aangename dorpskern, waar men spontaan kan samenkomen. Waar men geen schrik hoeft te hebben van het verkeer. Waar ruimte is om te leven.ProbleemHet verkeer in onze dorpskom is gevaarlijk. De beleving van het plein is ondermaats. De oude gevels (beschermd dorpsgezicht) komen niet tot hun recht. Het is er niet aangenaam vertoeven. Dit komt vooral omdat de auto onze dorpskern overheerst: Het plein staat vol auto’s (maximum 18); Het is een lelijke, overgedimensioneerde rotonde, met nog eens plaats voor 7-8 auto’s; Er komen 6 wegen op uit; Voetpaden zijn plaatselijk zeer smal; Hoe passen we deze verkeersknoop aan, zodat er écht geleefd kan worden?Mogelijke oplossing - OpportuniteitWe vinden het belangrijk dat doorgaand verkeer wordt geweerd (zie ons ander voorstel). Dat is al een groot deel van de oplossing.Daarnaast is er een opportuniteit om de oude weg tussen de Krijzeltand en de Loofblommestraat terug te brengen. Zoals je op figuren helemaal onderaan kunt zien, liep daar immers tot in de jaren ’70 een weg. Dit is enkel mogelijk omdat de middelbare school er nu vertrokken is. De gebouwen staan leeg, en zullen normaal afgebroken worden.Door de Krijzeltand te laten doorlopen tot aan de Loofblommestraat, wordt het mogelijk om een lus te maken met 1-richtingsverkeer. Daardoor zijn er plots véél mogelijkheden om “iets met het dorpsplein aan te vangen”.Figuur: Voorstel éénrichtingslus. De paars gekleurde delen op de figuur zouden afgebroken worden. Deze zijn volgens het RUP ingekleurd als bestemmingstype “algemeen nut”.In dit voorstel kan het stukje Oudeheerweg aan St-Paulus volledig autovrij gemaakt worden. Veilig voor kinderen, perfect in combinatie met een auto drop-off zone t.h.v. de Krijzeltand.Enkele straten (bijv. Adelaarsstraat, stukje Kleine Gentstraat, stukje Krijzeltand,… kunnen bijvoorbeeld woonerf worden. Daarop mag slechts 20 km/u gereden worden en mag er enkel geparkeerd worden waar expliciet toegestaan.Alternatief: wat als zo’n lus éénrichtingsverkeer niet lukt? Er kan makkelijk een kink in de kabel komen, niet in het minst omdat de stad moet overeenkomen met de eigenaar van de site (oude school Sint-Paulus). In dat geval moeten andere alternatieven gezocht worden, bijvoorbeeld een kleinere lus Dionysiusstraat-Krijzeltand, of een combinatie met de Adelaarsstraat.(!) Indien het stukje Loofblommestraat van het Gemeenteplein tot aan het Gildenhuis geen éénrichtingsstraat wordt, is daar misschien geen plaats meer voor parkeren, wegens te smal.Er valt nog steeds iets moois van het gemeenteplein te maken, maar het wordt moeilijker.Stof tot nadenkenHet Gemeenteplein is een complexe puzzel, die sterk afhankelijk is van wat errond gebeurt. Wordt doorgaand verkeer geweerd? Kunnen we de Krijzeltand doortrekken? Wat gebeurt er met de tram op de Kortrijksesteenweg … Misschien moeten er moeilijke keuzes gemaakt worden, bijvoorbeeld: Een knip in de Adelaarsstraat. De Kleine Gentstraat knippen aan het Gemeenteplein. … Een knip in de Kleine Gentstraat zonder het weren van doorgaand verkeer zou zeer slecht zijn. Stel dat doorgaand verkeer wegvalt… over hoeveel auto’s spreken we dan? Dat valt na te rekenen.Met andere woorden: zodra een aantal keuzes rondom het plein vast liggen, moeten veel verschillende ontwerpen gemaakt worden. Daarvan moeten dan de voor- en nadelen afgewogen worden.Keuzes moeten gefundeerd worden met data en analyses, niet alleen op basis van gevoel.ParkerenBasisideeWe zijn ervan overtuigd dat een goede combinatie tussen het weren van doorgaand verkeer en een goed plan voor het dorpsplein er voor kan zorgen dat het aantal parkeerplaatsen niet hoeft te dalen.Alleen..., als we een fijn centrum willen, dan zal parkeren op het dorpsplein niet meer lukken. Mensen zullen moeten wennen om iets verder te moeten wandelen.We kunnen er niet omheen, parkeren raakt velen heel nauw aan het hart. Veranderingen zijn voor de meeste mensen moeilijk. Het voelt snel aan als een vermindering in comfort. Wij zijn ervan overtuigd dat een beperkte verplaatsing van parkeerplaatsen niet onoverkomelijk is. Dat zal snel wennen.Op dit moment zijn er zo’n 47 parkeerplaatsen op het dorpsplein en de krijzeltand samen (geteld op luchtfoto). Dit is in de meeste gevallen genoeg. Af en toe is dat inderdaad te weinig, maar niet vaak genoeg om nog méér parkeerplaatsen te voorzien.Aantal parkeerplaatsenParkeren vergt véél ruimte. Op heel wat plaatsen zal er bij een heraanleg geen ruimte meer zijn om evenveel parkeerplaatsen in te tekenen. Dat gaat niet over een eventuele keuze voor bijvoorbeeld extra groen. Dit gaat over historisch smalle straten, waar simpelweg geen plaats is. Auto's zijn bijvoorbeeld veel breder dan 60 jaar geleden!In het centrum van Gent wordt resoluut de kaart van de leefbaarheid getrokken. Dat mag voor SDW óók wel, maar… niemand kan er om heen dat de context van ons dorp anders is. De auto zal hier voor heel wat mensen vaker noodzakelijk zijn dan voor mensen in het centrum. Dit wordt door de stad ook benoemd in het parkeerplan (2018): Een gebied als SDW vergt meer flexibiliteit.Het is belangrijk dat daar een goed cijfer op gekleefd wordt. Dit kan bijvoorbeeld worden bepaald op het aantal woningen zonder eigen parkeermogelijkheid, bezoekers met de auto, …Zeker voor het aantal parkeerplaatsen zijn zeer goede cijfers nodig. Wie gebruikt de parkeerplaatsen, wanneer,...Gevolgen vertramming buslijn 7Er is op Vlaams niveau beslist om buslijn 7 te vertrammen van portaal parkbos in SDW tot aan de Dampoort. Er is nog niet zo veel over te vinden, maar dit zal grote gevolgen hebben: De Kortrijksesteenweg zal aangepast worden. Wat met de rotonde, met kruispunt Carrefour? De routes van de resterende bussen worden aangepast ... Voorstellen voor de dorpskom van SDW moeten passen in dat plaatje. Het is dus belangrijk dat men zo snel mogelijk weet hoe die Kortrijksesteenweg er uit zal zien. Ook de nieuwe routes voor de bussen (bijv. naar Deinze & De Pinte) zijn belangrijk. Dit is dus zeker één van de randvoorwaarden bij een nieuw ontwerp van het Gemeenteplein.Door de werken ontstaan er mogelijkheden om de Soenenswijk beter met de dorpskern te verbinden. Nu is de Kortrijksesteenweg immers zeer onveilig om over te steken. Een tunnel, een veilig fietspad, wie weet?Niet onbelangrijk: wat zullen de gevolgen zijn voor de bereikbaarheid van SDW? Is het plots zeer makkelijk om naar hier te komen? Zullen mensen uit Deinze en De Pinte hier aan Park & Ride willen doen?Hoe zullen mensen van de tram naar de dorpskern komen? Via smalle voetpaden of mag het al wat meer zijn? Ter infoHistoriekTegenwoordig kun je makkelijk oude kaarten en luchtfoto’s raadplegen. Er zijn bijvoorbeeld: Cartesius.be Geopunt.be (“reis door de tijd”) http://www.stad.gent/luchtfoto ... Zo kun je de oude toestand van het dorp eens bekijken. Enkele voorbeelden:Figuur: Orthofoto tussen 1969-1979Figuur: NGI – kaart van België - 1969Ruimtelijk uitvoeringsplanHet RUP van SDW kun je hier vinden:https://dsi.omgeving.vlaanderen.be/fiche-detail/9c282451-810c-4779-9f74-34576205d357Figuur: Paars: zone voor gemeenschapsvoorzieningen (blauw - z12)Merk op dat het grasplein van de Krijzeltand ingekleurd staat als "multifunctionele infrastructuur." Als daar een stuk van de Oudeheerweg kan wegvallen (zie afbeelding helemaal bovenaan), is het dus theoretisch mogelijk om een sporthal te bouwen deels op dat grasplein, over de (dan voormalige) straat en het stuk waar nu de sporthal van St-Paulus staat. Aan de Henleykaai is er bijvoorbeeld een sporthal waar men de parking eronder heeft voorzien. Mooi, toch?... maar dan verliezen we misschien wel wat groen... Er zullen dus keuzes moeten gemaakt worden.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
Mogelijk gemaakt doorGo Vocal voorheen CitizenLab