Ga naar de hoofdinhoud

Je cookievoorkeuren - Stad Gent

Cookies accepteren helpt ons dit platform te verbeteren. Lees ons cookiebeleid.

Stad Gent Home
  • Home
  • Over
  • Veelgestelde vragen

Hannes C.

Lid sinds 17 november 2020

Hallo,

Ik ben Hannes en samen met mijn enkele gelijkgezinden hebben we een vzw die het water en de natuur dichter bij de mens wil brengen.

Onze vzw heet Waterland en we zijn een doe- en denktank die zich inzet voor gezonde waterlopen. Wij gaan voor een land waar het water vrij kan stromen en waar de bodem terug een spons kan zijn. Voor vergroende natuurlijke waterlopen die mens en natuur samenbrengen.​

Water trekt aan, water is plezier, water is genieten!

We kijken alvast uit naar de vele Gentse waterprojecten die voorgesteld worden en gaan alvast ons steentje proberen bij te dragen!

Groeten

Hannes Cosyns

www.waterlandvzw.be

Alle bijdrage die door deze deelnemer zijn ingediend

Er is 1 project beschikbaar.
Populair ideeën zijn geladen.

De sprekende Lieve: waterkwaliteit meten en vergroenen!

Hannes C.•6 jaar geleden We bouwen een eilandje in de Lieve. Het eiland zorgt voor een lokale vergroening van de waterloop en tegelijk staan er sensoren op het eiland die ons real-time kunnen informeren over de waterkwaliteit. De Lieve is zo’n prachtige winhoudelijke vragenlijstaterloop, maar wat weten we er eigenlijk over. Hoe diep is het? Hoe warm is het water? Welke dieren leven er? Hoe is het met de waterkwaliteit? Hoeveel bootjes varen er dagelijks voorbij? En hoeveel vissen zwemmen er? Wat als we de Lieve eens deden spreken? We laten ze ons vertellen over hoe het met haar gaat. We bouwen een vlot met sensoren en installeren in/op het water alsook langs de oever (en op het eiland) verbeeldende installaties die de wijkbewoners informeren over hoe het met de Lieve gaat: Hoe warm is het water? Staat ze droog staat of heeft ze net het water aan de lippen? Net als de fietsentellers tellen we het aantal boten dat dagelijks voorbij komt en worden we geïnformeerd als er een vis langs zwemt. Wordt er afvalwater in de Lieve geloosd, dan geeft de rivier aan dat ze vervuild wordt.En we vergroenen! Het eiland wordt een combinatie van een houten vlot waar je kort kan aanmeren met een bootje en een aantal typische watergebonden en bloemrijke planten ontdekt. Misschien kan er zelfs een kleine boom op! In een sterk versteende waterloop zoals de Lieve is elk beetje groen welkom, zowel voor natuur als mens! Ook hier zien we een opportuniteit om via de groene elementen te sensibiliseren rond het grote belang van watervegetatie voor natuur, gezondheid en klimaat. Het wordt een leuke plaats om dagelijks langs te stappen en een kijkje te nemen hoe het met de Lieve gaat vandaag. Op die manier informeren we de wijk en Gentenaren ook over water(kwaliteit), zullen er hopelijk minder papiertjes en fietsen in het water terecht komen en krijgen we misschien ooit echt helder, proper water!We wensen wijk-geïnteresseerden en omliggende scholen actief te betrekken bij ons project, van de bouwfase tot het beheer nadien. We denken hierbij bijvoorbeeld aan het KTA MoBi ivm de sensoren en meten van de waterkwaliteit. De Wispelberg en ander scholen ivm bv. het interpreteren van de data en water-workshops. Daarnaast zouden we enkele personen kunnen opleiden tot stewards van de waterloop die zich bepaalde monitoring en onderhoudstaken op zich zouden kunnen nemen. Ook in verband met drijvend zwerfvuil dat in het groen "gevangen" hebben we al afgestemd met lokale Propere Pierkes om dit op te nemen. We gaan dus voor een duurzaam, in de wijk verankerd project!🖐 Ik wil meehelpen aan dit project!
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
Mogelijk gemaakt doorGo Vocal voorheen CitizenLab