Ga naar de hoofdinhoud

Je cookievoorkeuren - Stad Gent

Cookies accepteren helpt ons dit platform te verbeteren. Lees ons cookiebeleid.

Stad Gent Home
  • Home
  • Over
  • Veelgestelde vragen

peter p.

Lid sinds 30 augustus 2021

Alle bijdrage die door deze deelnemer zijn ingediend

Er zijn 2 projecten beschikbaar.
Populair ideeën zijn geladen.

15 jaar SaVa? Jong en Oud vieren feest!

peter p.•3 jaar geleden Al 15 jaar werken we me onze vrijwilligersvereniging op school (Sint-Janscollege) genaamd SaVa? samen met mensen uit de buurt. We doen klusjes voor senioren, bezoeken mensen in de buurt, werken mee in het lokaal dienstencentrum, helpen op de feesten van senioren verenigingen, doen animatie in het rusthuis en nog zo veel meer. Wij doen ook zwerfvuilacties, huiswerkbegeleiding en nog veel meer andere dingen, maar de werking met senioren is toch de ruggengraat.Naast deze vaste werking was het bijzondere dit jaar:1 We zijn met de leden van Samana naar Pairi Daiza geweest. We hadden geld over van een Europees project rond vrijwilligerswerk en hebben deze mensen getrakteerd op een dagje dierentuin. Niet zo maar een uitstap maar een legendarische uitstap. 22 jongeren en 35 leden van Samana, waarvan 15 rolstoelgebruikers en slechts 3 mensen onder de 65. De plaveien daar zijn bijna onberijdbaar en de niveauverschillen zijn stevig…. maar iedereen genoot. De leden waren in de wolken van zo’n mooi park en de leerlingen genoten (en waren bekaf). 2 Dit jaar hebben we ook een computerbuddy werking opgezet in de wijk de Oude Bareel, waarbij leden van OKRA beroep kunnen doen op onze leerlingen. We geven al enkele jaren uitleg over gsm’s in ons Lokaal Dienstencentrum maar nu werken we echt met koppels. De wederzijdse kennismaking is natuurlijk veel beter.3 Omdat we het soms confronterend vinden om altijd in de rol van dienende, leidende, valide … te zitten hebben we met enkele leerlingen bewust op zoek gegaan naar contacten met senioren die op gelijkheid gebaseerd zijn. Zo zijn leerlingen gaan mee praten met de praatgroepen van het lokaal dienstencentrum. Gewoon eerlijke gesprekken tussen jongeren en senioren. We starten ook een schrijfactie tussen onze leerlingen en senioren. In september gaan we hen ook fysiek bij elkaar brengen. Gewoon met elkaar praten en van elkaar gezelschap genieten. Luisteren naar de wijsheid en het enthousiasme dat in beide groepen aanwezig is.4 We wilden dit jaar ook verbreden… Daarom zijn we midden de vakantie met een dozijn leerkrachten een dag gaan meedraaien in het rusthuis. Zo beseffen de collega’s ook hoe mooi en knap het werk is dat onze leerlingen doen. Sowieso een mooie dag voor velen. 5 We wilden ook eens de traditie doorbreken. Bij bezoek aan een rusthuis horen we meestal muziek van heel lang geleden. ‘Daar bij die molen’ en ‘laat de zon in je hart’ zijn dan de klassiekers. Met enkele leerlingen wilden we dit eens anders doen. Twee kerels die al ferme stappen hebben gezet in de hiphop scene hebben een lied geschreven voor de bewoners van RVT Heiveld. Binnenkort gaan ze daar optreden met dit lied, de eerste reactie van senioren is al positief.-         Hun eerste hit: https://youtu.be/3Tko4XBdCUc-         Het lied dat ze schreven voor de bewoners van het rusthuis: https://we.tl/t-cztWeTxTmc-         De tekst: k zie je haat me, laat me, ga fftjes gone Nu sta je vanvoor bij me show that's cuz you already know Je wil weten wat ik voor je voel, u already know My girl, u already know Girl u already know oma's en opas, geen knuffels corona dit is voor mij een leuk gebaar, want we houden van elkaar (2x) dit is voor de oma’s en de opa’s soms was het moeilijk door corona maar nu kunnen we weer knuffels geven lachen, huilen, buiten spelen dus alles wat we doen doen we samen, we denken aan nu en aan later alleen liefde geen tijd om te haten (2x) dit is voor de oma’s en de opa’s soms was het moeilijk door corona maar nu kunnen we weer knuffels geven lachen, huilen, buiten spelen dus alles wat we doen doen we samen, we denken aan nu en aan later alleen liefde geen tijd om te haten (2x) Oh my, jij wil dat ik zo blijf Maar ik zie je haat me laat me ff on my own zijn Ik zie je haat me, laat me, ga fftjes gone Nu sta je vanvoor bij me show that's cuz you already know Je wil weten wat ik voor je voel, u already know My girl, u already know Girl u already know All the girls, yeah they come and go… She wanna play games like a nintendo Always on the block cause they don't get dough Ik heb friends, ik heb enemies ik heb ze both Fast life ik kan nu echt niet vertragen Sorry ik moet gaan, ja ik moet je nu verlaten Ben op de grind en that fosho DTB, heel me life zoek dough Ik zie je haat me, laat me, ga fftjes gone Nu sta je vanvoor bij me show that's cuz you already know Je wil weten wat ik voor je voel, u already know My girl, u already know Girl u already know oma’s en opas, geen knuffels corona dit is voor mij een leuk gebaar, want we houden van elkaar (2x) dit is voor de oma’s en de opa’s soms was het moeilijk door corona maar nu kunnen we weer knuffels geven lachen, huilen, buiten spelen dus alles wat we doen doen we samen, we denken aan nu en aan later alleen liefde geen tijd om te haten (2x)Wat we zouden doen met de eventuele centen? FEEST VIEREN15 jaar buurtwerking met de klemtoon op contact met senioren dat gaan we vieren. We ontvangen alle senioren waarmee we samenwerken op school voor een maaltijd (die we samen klaar maken) en gaan ons daarna amuseren (spelletjes, muziek, dans?) . Degene die thuisgebonden zijn willen we bezoeken met de ijskar....

Terug naar Westervier

peter p.•5 jaar geleden Het laatste jaar hebben we op school op drie niveaus intergenerationeel gewerkt:.bezoeken aan de Heiveld (Sint-Amandsberg) waren dit jaar niet mogelijk. I.p.v. tijdens alle vakanties mee te draaien in de animatie hebben we dit jaar geregeld naar de senioren geschreven. Uitgangspunt was telkens: we sturen alle bewoners een kaartje en die moeten zelf gemaakt zijn... (het kaartje aan alle 140 zorgers die daar werken werd ook sterk gesmaakt...) ook de huisbezoeken aan de senioren uit de buurt (vooral mensen van SAMANA) waren niet mogelijk (we deden wel al tuinklusjes, veilig buiten). In plaats daarvan deden we drie maal een deurbezoek bij alle mensen. Met lichtmis brachten we kaarsjes (die de bisschop zegende) vanuit de kathedraal naar de mensen thuis. Echt het licht dat we ronddroegen... beklijvend voor beide partijen. Na Pasen en eind juni brachten we ook een respectievelijk Paascadeautje en een bloemetje om de zomer in te zetten. In augustus konden we eindelijk terug enkele dagen meedraaien in ons zuster-rusthuis, Westervier in Brugge. Een super plaats waar we al jaren tijdens de vakanties voor enkele dagen verblijven. Onze leerlingen gaven terug het beste van zichzelf. We deden wandelingen, bakten samen taarten, deden rondgangen met het huiskonijn en nog veel meer. Apotheose was de circusvoorstellingen die onze leerlingen in alle afdelingen brachten. De bewoners van dit huis, dat weken voorpagina nieuws was in de eerste golf van de coronacrisis hebben zo genoten om weer onbevangen jonge leerlingen aan het werk te zien. Ook voor ons was het emotioneel om terug daar te kunnen thuiskomen. Als we een prijs (en dus centjes) zouden krijgen zouden we ze heel goed gebruiken bij een volgend ideetje die onze leerlingen opperden. Wij gaan al vele jaren enkele keren per jaar bij hen op bezoek, we deden al verschillende daguitstappen samen..... nu is het tijd om hen eens terug te vragen. We willen een bus inleggen vanuit Brugge en hen bij ons op school ontvangen. Nu is het onze beurt om gastvrij te zijn. We zouden samen kunnen les volgen, koken, eten, een spelnamiddag in en rond de school organiseren.... Zou mooi zijn!
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
Mogelijk gemaakt doorGo Vocal voorheen CitizenLab