
Sofie B.•6 jaar geleden Sint-Amandsberg, en zeker de Dampoort-wijk is een dichtbevolkte wijk, met beperkte ruimte. De wijk kent de laatste jaren ook een toestroom aan jonge mensen (de stad breidt uit), die meestal eerder klein wonen maar met veel ideeën spelen. Met dit concept willen we ruimte vrijmaken in Sint-Amandsberg. Ruimte voor creatie en maken, voor ondernemers en hobbyisten, voor creatievelingen en kooktalenten, ruimte om ideeën concreet te maken en te experimenteren in verschillende disciplines.Er komt een toegankelijke deelkeuken, een culinaire co-work, een gegeven dat in Gent nauwelijks bestaat maar waar wel nood aan is. Deze industriële (FAVV-proof) keuken kan gehuurd worden door startende ondernemers of mensen die hun catering-concept willen testen (tegen een betaalbaar tarief). Ook organisaties of mensen uit de buurt, die nood hebben aan een keuken (en zaal) kunnen deze ruimte huren (al dan niet tegen sociaal tarief). Kookworkshops kunnen hier georganiseerd worden en de andere makers in de ateliers/werkruimte zijn de eerste potentiële klanten. Idealiter vinden sociale projecten hun weg naar deze keuken en kunnen daar mooie dingen ontstaan, zoals Preptalks, of "Dampoort op je bord" (naar analogie met 'Rabot op je bord').Naast voor kooktalenten, willen we ook ateliers voorzien voor andere makers in Sint-Amandsberg, want ook daar is nood aan. We bieden een gedeelde maakplek aan, waar mensen kunnen samenkomen, leren van elkaar, materiaal delen en samen creëren. Er is ook ruimte voor ateliers, waar verenigingen en individuen creatief aan de slag kunnen om te werken met textiel, verf, klei of om te weven, schrijnwerken en andere disciplines. Een leuke troef zou een gezellige co-work-ruimte zijn die ook aan schrijvers, ontwikkelaars...de mogelijkheid geeft samen te werken. Daarnaast kan deze ruimte ook gebruikt worden voor het organiseren van workshops. Er zijn ook tal van mogelijkheden om dit concept uit te breiden: In een ideaalscenario is er ook ruimte voor frisse lucht en is er een buitenruimte waar de nodige volkstuintjes hun plek krijgen en groentjes voor in de keuken gekweekt kunnen worden. In deze co-maak-plek kunnen daarnaast ook workshops georganiseerd worden rond ondernemerschap als daar nood aan is. Zo kunnen ondernemers de juiste informatie bekomen en een netwerk uitbouwen. En misschien wil een barista zich ook wel mee in dit concept smijten en makers verblijden met koffie?We willen dus dat deze co-maak-plek mensen met projecten en ideeën samenbrengt, maar we willen ook de buurt laten kennismaken met de creatieve ideeën die leven in de wijk. Jaarlijks zou er een buurt-maak-feest-weekend plaatsvinden, waar verschillende workshops gegeven worden door de ‘bewoners’ van dit pand.Het is met andere woorden een plek voor makers, voor creatieve zielen, mensen met ideeën, doeners, …uit de buurt die veel willen doen maar er niet de ruimte voor hebben. Waar een keuken of atelier samen gebruikt wordt en waar zowel individueel als samen dingen gemaakt kunnen worden. Het gaat om het ontmoeten van gepassioneerde mensen, uitwisselingen van tips en tricks (of materialen en uiteraard ruimte), het uitbouwen van een netwerk in Sint-Amandsberg, ruimte krijgen om te experimenteren en van elkaar te leren en de creativiteit die leeft in de wijk, ook met de buurt te delen. We kijken naar Stad Gent om mee te zoeken naar een ruimte (zoals bijvoorbeeld een leegstand pand voor tijdelijke invulling) in Dampoort of Sint-Amandsberg, financiële ondersteuning voor aankoop (tweedehands) keuken en inrichting ateliers, communicatie naar de buurt, ondersteuning zodat workshops aan sociaal tarief gegeven kunnen worden, eventueel een registratiesysteem ter beschikking stellen en communicatie via haar kanalen over het bestaan van dit concept.Verder maken makers vooral zelf deze plek. Wij willen (als indieners van dit project) in dit verhaal graag een coördinerende rol opnemen, om zo een vlot beheer te verzekeren, maar willen vooral graag samenwerken met mensen die van deze plek gebruik willen maken en die door hun bijdrage deze plek een extra boost geven. We willen samen iets moois maken van deze plek, samen met mensen die graag mee de ruimte vormgeven en inrichten, een systeem voor beheer kunnen installeren, de ruimtes willen onderhouden, die een extraatje willen voorzien voor de makers, mensen die een rol willen opnemen in onderhoud, die graag mee het maak-feest organiseren... Dit kan enerzijds onder de vorm van bijdrages in ruil voor ruimte en anderzijds onder de vorm van een vzw met duidelijke rolverdeling, samengesteld uit mensen uit de buurt.🖐 Ik wil meehelpen aan dit project!