Ga naar de hoofdinhoud
Je kan niet langer deelnemen aan dit project omdat het gearchiveerd is

Wijkplan Sint-Denijs-Westrem en Afsnee

De Stad Gent wil dat het goed leven is in de wijken rond het stadscentrum: aangename straten, veilig verkeer, voldoende ruimte voor jong en oud. Daarom werkten we samen met de bewoners, handelaars, scholen en bedrijven werk aan een wijkplan. Zo’n wijkplan bepaalt wat de prioriteiten en de uitdagingen zijn op het vlak van mobiliteit, wonen en werken, zorg en ontspanning. 

  • Waar wil je in de toekomst wonen, werken en winkelen?
  • Waar zorgen we voor aangename straten, speel- en ontmoetingsplekken en voldoende groen?
  • Hoe zorgen we dat je je veilig kan verplaatsen in de wijk?
  • Hoe maken we woningen, winkels, scholen… bereikbaar voor iedereen?
  • Welke knelpunten ervaar je in de wijk?
  • Welke troeven zie je in de wijk?

De vragen en uitdagingen zijn voor elke wijk anders en uniek. Een wijkplan houdt rekening met de mening van iedereen die in de wijk woont en werkt, maar ook met bestaande plannen, zoals geplande bouwprojecten, de herinrichting van een straat of plein. We luisteren natuurlijk ook naar wat de brandweer, Ivago en andere stadsdiensten te zeggen hebben.

In 2022 en 2023 verzamelden we ideeën voor een aangename, veilige en duurzame wijk. Benieuwd naar wat we van jullie hebben vernomen? Klik dan op de verslagen hieronder.

Tijdens de begrotingsgesprekken in 2022 heeft de Stad Gent beslist om het wijkplantraject zoals het voorzien was te pauzeren.

In 2025 heeft het stadsbestuur besloten om een wijkkwaliteitsplan op te maken voor Sint-Denijs-Westrem. Dit plan zal verder bouwen op de informatie die eerder werd verzameld en het voorbije studiewerk.

Fases

Overzicht van de fases
Fase 2: Doelstellingen formuleren
Doelstellingen formuleren
Fase 3: Feedback verzamelen
Feedback verzamelen
Fase 4: Wijkplan op pauze - Start wijkkwaliteitsplan
Wijkplan op pauze - Start wijkkwaliteitsplan

Wijkplan op pauze - Start wijkkwaliteitsplan

16 december 2022 23:00 - 1 januari 2026 23:00

Tijdens de begrotingsgesprekken in 2022 heeft de Stad Gent het wijkplantraject zoals het voorzien was, op pauze gezet.

In 2025 heeft het stadsbestuur besloten om een wijkkwaliteitsplan op te maken voor Sint-Denijs-Westrem en de wijkstructuurschets verder af te werken. Het wijkkwaliteitsplan zal verder bouwen op de verzamelde informatie en het voorbije studiewerk voor het wijkplan.